onderdeelcommissies

• maud haker

Wij zijn een Ondernemingsraad van een kraamzorg instelling met daarboven een GOR en daarboven een COR. Er ligt nu een voorstel van de Bestuurder om de Ondernemingsraad eventueel te veranderen in een onderdelen commissie.

Nu is onze vraag wat zijn de taken en bevoegdheden van een onderdelencommissie?

Hoe zwaar wegend is zijn / haar mening.

Uit hoeveel medewerkers mag een onderdelencommissie bestaan, wij hebben nu een OR van 9 leden.

Waar kan ik informatie inwinnen, waar ik dit terug kan lezen? Dus bestaat er documentatie over dit onderwerp?

• Irene

Inzicht in de ondernemingsraad van mr. F.W.H. Vink

of op de OR-site ondernemingsraad.startpagina.nl

Groet, IRene

• Dirk.D.

Beste,

Zie vraag (Topic) Lida,…

Maar, om een bestaande OR, met volle bevoegdheden, een onderdeels commissie te maken (9 leden is min. 200 mensen) is een stevige stap achter uit.. (commisies hebben geen rechtsgang bevoegdheden) en derhalve zou ik het zeker afraden….

(meestal wordt het nivo van wat voor kleur wordt het ….huis ?)

Een OR is, en blijft natuurlijk verantwoordelijk voor z,n eigen Toko, een commissie kan maar hopen dat een bovenliggende ((G)C)OR wel voldoende “binding” heeft met de onderliggende commissies/locaties…

Mijn raad: NIet doen….

Groet

Dirk.D.

• Hen

COR of GOR-leden worden door de OR (eventuele meerdere OR'en) aangewezen. Zie art. 33 en 34 WOR.

Een onderdeelcommissie kan alleen door de OR worden ingesteld. Zie art. 15 WOR.

Een ondernemer is verplicht, bij 50 medewerkers of meer een OR in te stellen (of meer eventueel, bij meer ondernemingen).

Het voorstel van de bestuurder kan wettechnisch gezien niet.

Het is misschien raadzaam samen met een OR-trainer en eventueel een dagdeel met de bestuurder erbij, hier een trainingsdag aan te wijden, als de bestuurder toch naar een andere medezeggenschapsstructuur wil.

• Irene

Misschien bedoelt bestuurder wel dat die hele behoorlijk opgetuigde kerstboom van GOR, COR en OR zou moeten verdwijnen om te komen tot één OR waarin alle locaties zijn vertegenwoordigd met daarbij per locatie een onderdeelcommissies. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de zeggenschap. Op deze manier heb je een goed contact met de achterban middels de OC's naar de OR toe en in de gezamenlijke OR direct gekozen leden en niet zoals in de COR en GOR een vertegenwoordiging van getrapte verkiezingen (leden die gekozen worden door OR-leden).

Een ander voordeel is dat de OC's op deze manier een goede “kweekvijver” kunnen zijn voor de OR. Wanneer dit op een goede manier wordt aangepakt zullen tijdens de verkiezingen ook daadwerkelijk weer verkiezingen gehouden worden.

Leuker kan ik het niet maken.

Leg het maar eens in de week bij de GOR, COR en OR en maak het bespreekbaar.

Of niet natuurlijk, wat je wil.

Groet, Irene

• Irene

http://www.ser.nl/_upload/Wet%20op%20de%20ondernemingsraden.pdf

De WOR digitaal

Groet, Irene

• Dick de Jong

hallo Maud,

Wij werken al een paar jaar met OC's. We hebben de reorganisaties uit de OC's gehaald . We geven wel pas een advies als OR na een pre-advies van de OC. Verder kunnen ze ook niet naar de rechter (dat kan de OR wel voor hun doen)

En voor investeringen tot 20.000 euro of een bedrijfsinvestering die echt bij het bedrijf hoort kunnen zij advies geven. Regelingen moeten in een Raamregeling vallen.

Verder hebben ze dezelfde taken,bevoegdheden en verantwoordelijkheden als de OR, maar dan op hun eigen bedrijfsonderdeel.

Is even wennen. maar gaat nu redelijk

Dick de Jong

Vice-voorzitter OR-Presikhaaf Bedrijven, Arnhem

2e secretaris OC-Groen en Diensten