Verlofsparen

• Hylke Beerstra

Beste mensen,

Onze OR wordt met het volgende geconfronteerd.

Ons bedrijf heeft een Regeling Spaarurentegoed. Hierin kunnen oa overuren gestort worden. Het tegoed kun je gebruiken voor studie, extra vacantie enz.Wij zijn van mening, dat de regeling spaaruren een verlofspaarregeling is en derhalve straks in de levensloopregeling kan worden opgenomen. De directie staat op het standpunt, dat het géén verlofspaarregeling is in de zin zoals het ministerie bedoeld. Met andere woorden: het spaarurentegoed blijft in het bedrijf zitten en bij een failissement is de werknemer zijn tegoed kwijt.

Nu de vraag: wie heeft het bij het rechte eind, de OR of de directie?

Met vriendelijke groet,

Hylke

• Hen

Is er een CAO van toepassing? Vraag even voorleggen aan een vakbond? Of aan een juridisch adviseur? Ik vermoed van niet, omdat de levensloopregeling straks ook individueel is. Dat risico bij faillissement: is er nu toch ook al? Of is het zo dat er in de huidige regeling iets anders staat hierover?

Een verlofspaarregeling is volgens mij individueel. Werknemers die zo'n regeling hebben afgesproken met de werkgever, kunnen dat tegoed wel meenemen in de nieuwe regeling (althans: volgens een nieuwsbrief die ik zojuist ontving).

• Ad de Beer

De directie heeft gelijk, het is geen spaarloonregeling.

Ik denk wel dat de regeling instemming van de OR nodig heeft en, als hij kalenderoverstijgend is, met e vakverenigingen. Het is immers een regeling op het gebied van werktijden.

Ad de Beer

• Lida Venema

Wendy,

Deze tekst is van het min.szw:

"Wat gebeurt er met het verlofsparen?

De verlofspaarregeling gaat op in de nieuwe levensloopregeling. De bestaande tegoeden op de verlofspaarregeling worden aangemerkt als gespaarde levenslooptegoeden.

Vanaf 1 januari 2006, de ingangsdatum van de levensloopregeling, kan niet meer in de oude verlofspaarregeling worden gespaard, alleen nog in de levensloopregeling.

Waarom wordt de aparte verlofspaarregeling afgeschaft?

De bestaande verlofspaarregeling bleek in de praktijk een aantal nadelen te hebben. Daardoor maakten er minder mensen gebruik van dan de bedoeling was.

Zo bood niet elke werkgever een verlofspaarregeling aan. Daarnaast kon het tegoed op de verlofspaarregeling niet altijd worden meegenomen naar een volgende werkgever. Om deze reden is ook de tijdspaarmogelijkheid in de levensloopregeling afgeschaft. Ander nadeel was dat de werknemer niet vrij was om te bepalen welke financiële instelling het spaargeld beheerde. Dat bepaalde de werkgever. De levensloopregeling kent deze nadelen niet en is bovendien uitgebreider.

Van belang te weten is of jullie verlofspaarregeling hetzelfde is als de spaarloonregeling, met andere woorden, wordt er bij jullie bij opname van vrije tijd dan belasting, sociale premies ingehouden? Is er een geblokkeerde periode?

Ik vermoed dat jullie geen belastingvoordeel hebben bij opname voor verlof en er ook geen geblokkeerde periode is. Dan is die regeling dus geen spaarloonregeling.

Is het een interne bedrijfsregeling en die wijzigt, dan is er instemmingsplicht voor de OR.

Maar het is ook nog eens zo dat alle verlofspaarregelingen opgaan in de levensloopregeling en dan die is weer niet verplicht. Hoe ga je dan om met de tegoeden van deze mensen?

Ik ben geneigd te zeggen dat het is zoals jij al aangeeft, levensloopregeling en afschaffing verlofregeling.

Stel je vraag eens op een juristenpagina, of van een vakbond en wil je ons (mij) de uitkomst laten weten?

Alvast dank,

groet,

Lida