Diensttijden

• Anne

OR heeft een instemmingsverzoek ontvangen m.b.t. wijziging diensttijden

De teamleiding wil medewerkers die op dit moment werken van 11.00 tot 15.00 uur verplichten een half uur pauze te nemen (natuurlijk na instemming van de OR).

De nieuwe werktijd wordt 11.00 tot 15.30 uur.

Enkele medewerkers willen dit liever niet en vinden 14 minuten om koffie te drinken genoeg. Argument: iemand die van 8 tot 12.00 uur werkt neemt toch ook geen half uur pauze en je hebt pas recht op een half uur pauze nadat je 5,5 uur gewerkt hebt volgens de CAO.

De teamleiding is voorstander van het half uur pauze omdat de overige directe medewerkers (die dus een hele dag werken) op dat moment ook dat half uur pauze hebben.

Gaarne advies?

• Irene

Eerst even een paar dingen rechtzetten:

- 14 minuten mag niet als pauze worden aangemerkt. Deze tijd is werktijd.

- van pauze is pas sprake wanneer 15 minuten of langer van een rustperiode genoten kan worden zonder gestoord te worden. Dus ook geen pieper of telefoon mee.

- na 5,5 uur wrerken heb je het recht op een half uur aaneengesloten pauze of twee maal een kwartier

Is er buiten de reden om dat werkgever graag wil dat alle medewerkers tussen de middag een half uur pauze houden nog een reden? Is er een reden gegeven waarom ze het graag zien dat medewerkers tot 15.30 uur werken?

Hoeveel medewerkers die dit betreft moeten door deze regeling wat gaan regelen om bijvoorbeeld de kinderen van school te halen?

Vanwaar deze omslag bij de werkgever?

Hoor het graag van je.

Irene

• Anne

Hallo Irene,

Van die 14 en 15 minuten is mij bekend.

Op die afdeling werken medewerkers allemaal verschillende tijden. Sommigen beginnen om 8 uur tot 15.00 uur, anderen om 9 uur tot 16.00 uur en weer anderen om 11.00 uur tot 15.00 uur enz.. Medewerkers die meer dan 5,5 uur werken hebben allemaal samen pauze. De leiding is van mening dat sommigen van die medewerkers (niet allemaal) die maar 4 uren werken toch een half uur blijven zitten tussen de middag. Vandaar hun verzoek tot wijziging.

Er is dus nu een groep die alleen maar die 14 minuten wil en er is een groep die voorstander van dat half uur pauze is.

Ik persoonlijk ben dan voorstander om de CAO in deze te volgen en te kiezen voor die 14 minuten.

Anne

• Dirk.D.

Beste,

Deze regeling van 14 min, is dus geen “pauze” maar kan gezien worden als een “persoonlijke verzorging”..

Dit 1/2 uur verlengen van de “dienst tijd” is een “brevet van onvermogen” van de leiding van deze mensen…

Mijn insteek zou zijn, regel eerst maar eens met je leiding gevenden dat deze arbeidstijd gebruikt wordt voor de “arbeid” voor dat je er “onbetaald” maar even voor het gemak een half uurtje extra van maakt…

Ook mag een werkgever verlangen dat deze 4 uren arbeid wordt vericht, dan moet ie dat ook maar regelen…

Niet doen is mijn insteek (hebben deze discussie ooit hier ook gehad, en de baas heeft duidelijk bakzijl moeten halen)

P.S. een invulling van dat extra aanwezig zijn, heeft ook een finacieéle kwestie, kan best wel eens onder “bedongen arbeid” vallen, want de “verplichting” van een pauze valt er niet onder, ook heeft de werkgever te maken met (voorbeeld Irene) mensen die buiten de afgesproken uren andere (zorg) taken hebben..

Resumé: dat de werkgever niet bij machte is om werknemers hun taak te laten uitvoeren, geeft hem niet het recht om de arbeidstijden aan te passen en extra verplichte aanwezigheid te eisen_____ dus niet doen is mijn advies…

Groet

Dirk.D.

p.s. er is dus ook geen "economisch motief, of andere dwingende redenen…

• Sybern

Het recht op een half uur pauze na 5,5 uur werken is bedacht om de werknemer minimaal rust te bieden. Het is eigenlijk meer een verplichting voor de werkgever om het te regelen. Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden kan ik me voorstellen (lawaai, kou, etc.) dat er na bijv. 1,5 uur behoefte is aan een pauze.

De ‘truc’ van 14 minuten vind ik een typisch voorbeeld van hoe kan ik een zo groot mogelijk voordeel halen uit de mogelijkheden die de wet biedt.14 minuten worden door de werkgever betaald, vijftien minuten door de werknemer. Het argument van de werkgever dat alle mensen tegelijk pauze hebben kan billijk zijn, als de productie daalt omdat een deel van het personeel pauzeert en een ander deel doorwerkt.

Als ondernemingsraad denk ik dat je moet kijken of de argumenten van de werkgever goede argumenten zijn, en op welke wijze de werknemersbelangen in stand worden gehouden. Werknemers die pauze nemen i.p.v. rust (langer dan 14 minuten) stelen in feite van de werkgever en benadelen hun collega's. Dit is weliswaar zwart/wit gesteld, maar toch. De werkgever kan ook andere maatregelen bedenken, zoals een pasjes systeem dat registreert wanneer je op de werkplek aanwezig bent.

Succes,

Sybern