klachten tav beoordelingen

• Chris

Beste OR collega's,

Dit jaar is ons bedrijf gestart met een invoeren van een beoordelingssysteem.

Wat te verwachten was is ook uitgekomen, veel medewerkers zijn ontevreden over hun beoordeling. ( ik heb een artikel gelezen waarin stond dat 75% ontevreden is over hun beoordeling). Wij als OR hebben nog gevraagd voor een klachtencommissie, echter P&O denkt dit zelf te kunnen regelen.

Ik ben heel benieuwd welke ervaring andere ondernemingsraden hebben en dan met name dus hoe om te gaan met klachten.

Een tweede vraag is wat een OR lid kan doen wanneer hij te horen krijgt dat zijn/haar baas zegt problemen te hebben met het feit dat deze in de OR zit, omdat hij/zij regelmatig “verzuimt” ivm OR werkzaamheden.

gegroet

Chris

• Ad de Beer

Een klachtencommissie is inderdaad een betere optie, maar geen verplichting.

Eigenlijk had je bij net instemmingsverzoek voor de beoordelingen om een dergelijke commissie moeten vragen.

Een leidinggevende mag aangeven dat hij problemen heeft met de afwezigheid van een OR lid, dat is niks meer dan open en eerlijk je mening geven.

Pas als het lidmaatschap aantoonbaar leidt tot problemen in de loopbaan is er sprake van een echt probleem en overtreding van de wet.

Maar dan nog is dat vaak heel moeilijk aantoonbaar.

Ad de Beer

• Irene

M.b.t. tot het laatste is het een goede optie dit bespreekbaar te maken. Hoe kan het worden opgelost? Wellicht dat het een optie is om een extra medewerker in te zetten voor de tijd dat het OR-lid afwezig is. Breng dit onderwerp aan de orde in een overlegvergadering zodat de bestuurder/directeur dit probleem op kan lossen. Immers dit is zijn verantwoordelijkheid. En dan bedoel ik zijn verantwoordelijkheid gezien vanuit de wet en vanuit goed werkgeverschap naar zowel het OR-lid als de leidinggevende.

Bedenk dat je als OR niet alles zelf hoeft op te lossen. Medezeggenschap is eigenlijk net als goede arbeidsomstandigheden een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Succes, Irene

• Maria

wat het laatste betreft, bij ons is het goed geregeld, de OR uren zijn ingepland en worden beschouwd als werkuren. Daarbij komt nog dat de afdeling recht heeft op een extra formatieplaats. twee mensen op één afdeling in de OR, twee extra formatieplaatsen/uren. Bij afwezigheid van de OR lid, kan deze dus door een ander worden opgevuld. Of deze ook dezelfde kwaliteit heeft als de afwezige OR- lid, is een andere kwestie.

groet Maria

• Chris

Kan iemand mij voorbeelden geven uit welke disciplines deze klachtencommissie moet bestaan, liefst met een voorbeeld reglement.

Verder nog : Ad, Irene en Maria, bedankt voor jullie reacties.

• Lida Venema

Chris,

Je vraag:

“Een tweede vraag is wat een OR lid kan doen wanneer hij te horen krijgt dat zijn/haar baas zegt problemen te hebben met het feit dat deze in de OR zit, omdat hij/zij regelmatig ”verzuimt“ ivm OR werkzaamheden”…

Dat OR-lid moet in ieder geval zorgen dat er een jaarplanning van vergaderingen en/of commissiewerk en cursusdata bekend is bij de leidinggevende. Dat staat. Calamiteiten kunnen zich altijd voordoen waardoor een OR-lid buiten de reguliere vergaderingen om, nog eens moet vergaderen o.i.d. voorbeeld: fusie, reorganisatie enz. Dit voorbehoud altijd inbouwen in je jaarplanning.

Op deze manier valt er weinig te “zeuren” door een leidinggevende als zijn medewerker OR-zaken doet.

Helpt dit niet dan zou ik adviseren dat de voorzitter van de OR een informeel gesprekje aangaat met bewuste leidinggevende, kijken waar de schoen nu echt wringt.

Laatste: de Bestuurder inschakelen, je overlegpartner, en duidelijk maken dat OR-werk ook werk is enz enz.

Groet,

Lida

• Irene

……en de verantwoording van de leidinggevende.

Groet, Irene