geheimhopudingsverklaring

  • Basje

    Wij zijn een bestaande OR en nadat er een vertrouwelijke mededeling vroegtijdig in het bedrijf is rondverteld (niet door OR-leden) wil de directie dat wij als OR een een geheimhoudingsplicht ondertekenen.

    Is dit gebruikelijk en mag dit eigenlijk wel? Is dit geen “motie van wantrouwen” tov de OR?

    Wie heeft hier ervaring mee?

    Basje

  • Webzapper

    Geheimhouding is wettelijk geregeld.in artikel 20 WOR. Het is niet nodig en ook niet gebruikelijk dat je eeen afzonderlijke geheimhoudingsverklaring tekent. Wel is het gebruikelijk dat je voor ontvangst tekent van geheime stukken. Geheimhouding geldt uitdrukkelijk voor de OR-leden in de WOR maar ook andere werknemers moeten informatie geheimhouden als publiciteit daarvan het bedrijf schaadt. Een werkgever kan er groot belang bij hebben dat de medewerker geen vertrouwelijke informatie aan derden verstrekt. Informatie is vertrouwelijk wanneer de werkgever dit uitdrukkelijk heeft verklaard of indien de medewerker dit redelijkerwijze uit de omstandigheden behoorde af te leiden. Gaat een medewerker er toe over om een bedrijfsgeheim aan derden te geven, dan is dat wanprestatie, omdat hij zijn verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst niet nakomt. Dit geldt zowel voor gebeurtenissen tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst, als na het beëindigen van het arbeidscontract. Een werkgever kan de geleden schade op de medewerker verhalen. De werkgever kan in een geheimhoudingsbeding boetes stellen voor het overtreden van de geheimhouding.

    Henk

  • Irene

    Er kan voor bepaalde stukken geheimhouding worden gevraagd. Hieraan gekoppeld moet altijd zijn een tijdsbestek. Het is niet correct een OR te vragen om een lange termijn niet over een onderwerp te mogen praten. Niet correct en niet reeel. Vraag of stel een termijn.

    Schriftelijk is overbodig omdat het in de wet staat beschreven zoals ook Webzapper al aangaf.

    Verder is het ook nog zaak om erop te letten of je als OR of als individueel OR-lid deze geheimhouding wel opgelegd wilt krijgen gezien de mogelijke gevolgen wanneer je er niet aan voldoet. Wees dus kritisch.

    Je hoeft geheimhouding niet te accepteren. Bestuurder moet dan de stukken waarop hij geheimhouding zou willen gewoon later naar de OR toe doen.

    Succes, Irene

  • Leo van Kampen

    Hoi Irene,

    toch nog even een toevoeging. voor de rest ben ik het met jullie eens.

    Vink geeft aan dat geheimhouding ook achteraf opgelegd mag worden. Pijnlijk maar helaas. Het kan dus meer zijn dan alleen maar een kwestie van accepteren.

    groetjes Leo

  • Irene

    Hallo Leo,

    Dan accepteer je dit gewoonweg niet. Tenminste wanneer hier aanleiding toe is.

    Verder kun je dan in ieder geval nog wel een termijn aangeven die voor de OR dan acceptabel is.

    Groet, Irene

  • John de Wijze

    Mijn ervaring is : nooit geen geheimhouding accepteren als het gaat om mensen. Het maakt de Ondernemingsraad -tijdelijk- monddood terwijl de werkgever vaker dan gewenst de informatie via andere kanalen het bedrijf in laat gaan.

    De Ondernemingsraad moet dan de keus hebben om geen geheimhouding te accepteren. Misschien krijgt men dan niet de gewenste informatie direct, maar kan de werkgever ook niets ondernemen.

  • Henk

    Ja Irene ( en alle anderen die zich hier zorgen over maken… )

    Geheimhouding is eigenlijk een heel vervelend onderwerp……..

    Als de bestuurder een ei alleen onder geheimhouding kwijt wil, moet je je als OR inderdaad heel stevig afvragen of je dat verhaal dan ook wel horen wilt ! het is buitengewoon lastig om iets te weten waar je geen overleg met je achterban over kunt hebben. Ik heb daar onlangs nog een OR verschrikkelijk mee zien worstelen.

    Kortgeleden heb ik ook een OR gezien die niet akkoord ging met geheimhouding en de bewuste informatie dus inderdaad ook niet kreeg. Was wel een bijzondere situatie.

    De bestuurder had bij het agenda-overleg al aangekondigd “iets belangrijks te willen vertellen, maar onder geheimhouding”. Iedereen hartstikke nieuwsgierig natuurlijk, maar die geheimhouding wilden ze niet. Ze vonden de consequentie niet in verhouding en wilden hun nieuwsgierigheid liever bedwingen.

    De bestuurder begreep er niets van, hij wilde nou juist zo graag vertrouwelijk worden en nou mocht het niet van de OR……….

    Nog even een aanvulling op de reactie van Leo:

    Hij schrijft dat Vink oppert dat geheimhouding ook achteraf kan worden opgelegd. Niets ten nadele van meneer Vink, maar soms zijn de toelichtingen een tikkeltje gevoelig voor verschillende interpretaties. Waar leo op wijst echter niet, hij staat gewoon ik het dikgedrukte gedeelte van de tekst. De wettekst dus.

    De mogelijkheid om geheimhouding achteraf op te leggen, is heel vervelend, het ontneemt de OR de kans om de informatie te weigeren.

    Irene stelt voor om geheimhouding niet te accepteren. Ik vind dat ze daar gelijk in heeft, alleen vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan…………

    Henk

  • Irene

    Henk,

    Ik heb gesteld niet accepteren, tenminste wanneer daar aanleiding toe is, of in ieder geval als OR een termijn stellen die redelijk is.

    Waar ik op doel is eigenlijk dat je als OR niet alles hoeft te laten welgevallen door bestuurder. Een geheimhouding achteraf opleggen moet wel toegevoegde waarde hebben. Wellicht dat je op dat moment moet acccepteren om bestuurder in bescherming te nemen. Is toch wat knullig wanneer een bestuurder zich in ene bedenkt dat er eigenlijk geheimhouding op een stuk moet zijn. Maar goed, ook bestuurder zijn maar mensen. En waarom zouden zij geen vergissingen mogen begaan.

    M.i. is het beter te onderhandelen en overleggen met gezond verstand dan met het wetboek of Inzicht in de hand.

    Groet, Irene

  • Sybern

    Als al aangegeven is geheimhouding in de wet geregeld. Echter het feit dat de bestuurder een geheimhoudingsverklaring aan zijn OR voorlegt impliceert dat hij zijn twijfels heeft over de integriteit van zijn OR of van individuele OR leden.

    In mijn ogen is dat hetzelfde als een vertrouwensbreuk.

    Sybern

  • Dirk.D.

    Beste Sybern,..

    "Echter het feit dat de bestuurder een geheimhoudingsverklaring aan zijn OR voorlegt impliceert dat hij zijn twijfels heeft over de integriteit van zijn OR of van individuele OR leden.

    In mijn ogen is dat hetzelfde als een vertrouwensbreuk."

    Lijkt mij wat “overdreven” bij beurs genoteerde ondernemingen zijn veel geldelijke/investerings en/of reorganisaties in eerste instantie “gevoelige informatie”

    Als zo'n kennis te vroeg “uitlekt” krijg je dus “handel met voorkennis” en dat is een “economisch delict” en is strafbaar, en de “beurswaakhond” bijt maar al te graag..

    resumé: gevoeligge kennis kan niet altijd aan een OR worden gegeven, dan dat deze OR weet waarom er “geheimhouding” op zit…en verklaart hier mee accoord te gaan …voordat de bestuurder deze informatie (wettelijk) MAG delen

    Voor elke andere informatie is het vaak angst van de bestuurder, en spreek je alleen de “tijdsduur” af (niet langer dan een week of zo, anders lekt het weg)

    Groet

    Dirk.D.