Ja Irene ( en alle anderen die zich hier zorgen over maken… )
Geheimhouding is eigenlijk een heel vervelend onderwerp……..
Als de bestuurder een ei alleen onder geheimhouding kwijt wil, moet je je als OR inderdaad heel stevig afvragen of je dat verhaal dan ook wel horen wilt ! het is buitengewoon lastig om iets te weten waar je geen overleg met je achterban over kunt hebben. Ik heb daar onlangs nog een OR verschrikkelijk mee zien worstelen.
Kortgeleden heb ik ook een OR gezien die niet akkoord ging met geheimhouding en de bewuste informatie dus inderdaad ook niet kreeg. Was wel een bijzondere situatie.
De bestuurder had bij het agenda-overleg al aangekondigd “iets belangrijks te willen vertellen, maar onder geheimhouding”. Iedereen hartstikke nieuwsgierig natuurlijk, maar die geheimhouding wilden ze niet. Ze vonden de consequentie niet in verhouding en wilden hun nieuwsgierigheid liever bedwingen.
De bestuurder begreep er niets van, hij wilde nou juist zo graag vertrouwelijk worden en nou mocht het niet van de OR……….
Nog even een aanvulling op de reactie van Leo:
Hij schrijft dat Vink oppert dat geheimhouding ook achteraf kan worden opgelegd. Niets ten nadele van meneer Vink, maar soms zijn de toelichtingen een tikkeltje gevoelig voor verschillende interpretaties. Waar leo op wijst echter niet, hij staat gewoon ik het dikgedrukte gedeelte van de tekst. De wettekst dus.
De mogelijkheid om geheimhouding achteraf op te leggen, is heel vervelend, het ontneemt de OR de kans om de informatie te weigeren.
Irene stelt voor om geheimhouding niet te accepteren. Ik vind dat ze daar gelijk in heeft, alleen vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan…………
Henk