AS + OR lid

  • Anne

    Ambtelijk secretaris die zich verkiesbaar stelt voor de OR.

    Mij is verteld dat dit mag.

    Wie heeft hier ervaring mee of dit in de praktijk wel werkt. Hoe zit het met de uren?

    Ben reuze benieuwd naar reacties.

    Alvast bedankt.

    Groetjes,

    Anne

  • Irene

    Het kan. Waarom niet. Immers de AS is ook een medewerker.

    Persoonlijk denk ik dat het eenvoudiger is om een AS spreekrecht te geven in zowel de OR als de OV vergaderingen. Op deze manier heb je een extra OR-lid.

    De laatste optie is volgens mij een betere. Immers door de ervaring van een AS bestaat het gevaar dat een AS zoveel gebruik maakt van het spreekrecht waardoor de rest van de OR of lui wordt of niet meer aan bod komt. Wanneer dit dan aan de orde is kan een OR het spreekrecht weer intrekken.

    Een gekozen OR-lid kun je het spreekrecht niet ontnemen.

    Tenslotte: sec genomen denk ik dat het verstandig is dat een AS dat werk doet waarvoor ze is aangenomen en dan met name coachen. Op deze manier kan ze haar kennis doorgeven aan de OR-leden en van meer toegevoegde waarde zijn voor het welbevinden en teamspirit van de gehele OR. Immers een enthousiaste groep bereikt meer dan een enkeling.

    Hoop dat je er wat mee kunt.

    Irene

  • Elly W.

    Anne,

    Zoals Irene al heeft aangegeven dat het mag.

    Of het verstandig is, is een tweede.

    Een AS die geen lid is van de OR is daardoor ook veel objectiever. Als AS kun je diverse alternatieven en oplossingen aandragen, maar hoef je je niet met de besluitvorming te bemoeien: het is de OR die de keuzes maakt.

    Een AS die ook OR-lid is, kan het moeilijk hebben als er keuzes gemaakt worden die niet de zijne/hare zijn.

    Ik vind het zelf prettiger om zaken van een afstand te bekijken. Daarmee bedoel ik niet afstandelijk, maar gewoon de diverse mogelijkheden aandragen en de OR dan zelf zijn keuze te laten maken.

    Elly W.

  • Lida Venema

    Anne,

    Ook ik ben een AS. Ik onderschrijf hetgene Irene en Elly reeds melden. Om precies dezelfde redenen, zou ook ik mij nooit kandidaat stellen als OR-lid.

    Succes en groet,

    Lida

  • Hen

    Het mag: ook medewerker (d.w.z. als er een a.o. is met de organisatie; voor een freelancer gaat het niet op).

    Geen ervaring: wil ik als as zelf niet, omdat een OR er voor mijn (!) gevoel meer bij gebaat is, onafhankelijke ondersteuning te hebben, iemand die ze iets op kunnen dragen, maar ook die iets zelfstandig kan voorbereiden zodat de OR een stuk heeft liggen waarmee hij adequate besluiten kan nemen.

    En: een directie en ook politici laten zich ondersteunen door bestuurssecretarissen e.d. die ook niet meepraten met de besluitvorming. Een OR die alsonafhankelijk adviesorgaan van de directie optreedt, mag toch ook een soortgelijke ondersteuning in de persoon van een competente as?

    Als ik me zou kandideren, zou ik me als as enerzijds opdrachten moeten laten opleggen door de OR, waar ik zelf over mee zou moeten stemmen? Anderzijds zou ik mee moeten denken en praten als vertegenwoordiger van de belangen van de medewerkers.

    Een onafhankelijke as kan volgens mij beter als buffer dienen (mits competent als onafhankelijk en niet als verlengstuk van de OR dienend) voor een OR die een besluit neemt, waar de achterban het niet mee eens is (let wel: dit kan ook). Ook hier valt wel iets tegenin te brengen: het kan zijn dat het juist goed is als er af en toe wel een confrontatie plaatsvindt tussen OR en achterban, of OR en bestuurder, zonder tussenkomst van de as.

    En zo heeft alles zijn voor- en nadelen! Ofwel: ieder zal voor zichzelf uit moeten maken of het wel of niet iets voorm hem/haar is.

    Deze spagaat past mij niet. (Maar: een ander kan er een uitdaging in zien :) ).

  • Anne

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik zal er nog eens goed over nadenken.

    Anne

  • webzapper

    Zoals alle anderen al hebben gesteld: Het kan. Ik ben zelf al vele jaren ambtelijk secretaris. Ik vind dat je je ongeloofwardig maakt in je functie als je OR-lid wordt. 1. Je krijgt een eigen achterban wiens belangen je moet behartigen, dat rijmt niet een algehele dienstverlenende instelling naar de OR als geheel.

    2. De uren die je gebruikt als OR-lid gaan ten koste van je werk als AS.

    3. Je integriteit als AS heeft daaronder te leiden. Bij elk advies/voorstel dat je doet moet worden afgevraagd of je dat doet als belangenbehartiger of als AS.

    4. Een aantal posities die je qualitate qua als ambtelijk secretaris hebt, komen onder druk te staan. (Secretaris van overlegvergadering, verkiezingscommissie, vorming en scholing/PR-activiteiten/rol als bemiddelaarenz.).

    5. Omwille van de invloed is het niet nodig. Een AS heeft juist heel veel invloed en dient daar altijd heel zorgvuldig mee om te gaan.

    Ik zou het dus nooit doen en hoop ook jou daarvan te hebben overtuigd.

    Henk