Beste Lida,
Ook bij ons is dit onderwerp op de agenda van de overlegvergadering geweest en zal daar de komende tijd wel weer terugkeren.
Even situatie tot nu toe:
ziektekostenverzekering.
wg biedt een mogelijkheid om deel te nemen aan een collectieve verzekering bij een regionale verzekeraar voor ziekenfondsverzekerden en tevens een collectieve verzekering voor particulier verzekerden bij overigens een andere (landelijke) verzekeraar.
Arbodienstverlening
Wg heeft een contract met een arbodienst waar alle arbotaken/verplichtingen zijn ondergebracht.
WAO verzekering
Wg is verzekerd tegen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid van personeel.
Tijdens de overlegvergadering bleek dat er nog vele onduidelijkheden zijn gezien commerciele ontwikkelingen tussen belanghebbende partijen (zorgverzekeraars, arbodienstverlening etc.) Het is goed mogelijk dat er allerlei combinaties van pakketten aangeboden gaan worden, waarin bijvoorbeeld ook een WAO verzekering opgenomen kan worden.Onze directie is zich nog aan het orienteren en heeft daarom ook nog niets gewijzigd betreffende het oude contract met de arbodienst.Ook in onze sector (werkgeversorganisatie) houdt men zich hier mee bezig. Nu lees ik op de website van de werkgeversorganisatie dat men met een aanbieding komt.
Ik denk dat indien er een pakket aangeboden wordt waarin ook de arbodienstverlening is opgenomen en dus het huidige contract met de arbodienst wijzigt dat er wel degelijk sprake is van instemmingsrecht. Als het gecombineerd gaat worden met een WAO verzekering is er m.i. sprake van adviesrecht ( 25 n )Verder lees ik uit dit aanbod dat de individuele werknemer verschillende keuzemogelijkheden heeft voor een aanvullende verzekering.(zie discussie op het arbo prikbord)
CITAAT:
brancheorganisatie biedt collectieve zorgverzekering aan
De werkgeversorganisatie ontwikkelt een branchespecifieke collectieve zorgverzekering voor leden en hun werknemers. Deze verzekering is afgestemd op de specifieke behoeften van de branche en biedt vele voordelen.
Vanaf 1 januari verdwijnen het ziekenfonds en de particuliere ziektekostenverzekering. Daarvoor in de plaats komt één zorgverzekering voor iedereen: de basisverzekering. Omdat deze overgang ingrijpende consequenties heeft ondersteunt de werkgeversorganisatie de leden en hun werknemers.
Leden en hun werknemers profiteren van de gebundelde inkoopkracht voor het verkrijgen van de beste premies, voorwaarden en service. De zorgverzekering sluit aan op de arbo-dienstverlening en het verzuimbeleid in de branche door de specifieke branchemodule. Hiermee wordt overlap in kosten en dekking voorkomen en de prijs scherp vastgesteld.
Met de verzekeraar worden serviceafspraken gemaakt met betrekking tot declaraties en wachtlijsten. Werknemers die dat wensen, krijgen verschillende keuzemogelijkheden voor aanvullende verzekeringen, waaronder ook tandartskosten.
Leden blijven geïnformeerd over de actuele ontwikkelingen en kunnen rekenen op optimale service en begeleiding bij de invoering van de zorgverzekering.
De tweede helft van november worden definitief besluiten genomen over de collectieve ziektekostenverzekering. Daarna worden Leden direct geïnformeerd over de afspraken die er zijn gemaakt en met welke verzekeraar. Vervolgens wordt hen gevraagd zo spoedig mogelijk de benodigde gegevens naar de verzekeraar te sturen, zodat de leden in december het aanbod op de mat hebben liggen.
EINDE CITAAT:
Ik ken (nog) niet alle ins en outs van deze aanbieding en in hoeverre dit gebonden is aan arbodienstverlening maar onze onderneming is wel lid van deze wg organisatie en zou dus kunnen deelnemen aan deze collectieve regeling.
Waar moeten we opletten? Het lijkt mij inderdaad belangrijk dat we delen in elkaars ervaringen!