Verkiesbaarheid

• Hen

Kijkend naar wetgeving en uitleg door Vink (Inzicht in de OR), die zelden ongelijk heeft en veel baseert op jurisprudentie:

art. 1 WOR: lid 2: werkzame personen: degenen die enz. –> zie 4 kenmerken van een a.o.

art. 6 WOR: lid 1: 2 - kiesgerechtigd zijn de personen die gedurende enz. –> het aantal maanden kan in onderling overleg worden veranderd - lid 5

art. 12 WOR –> aftreden: toelichting (let wel: niet de wet zelf) Vink: “door verandering van functie, overplaatsing enz. komt er geen eind aan het lidmaatschap”

Op dit (!) moment is sprake van een klein tijdelijk contract (casus).

Volgens mij hangt het op dit moment af van de start van de verkiezing en de verkiezingsdatum en wat daarover is gemeld in het reglement. Iemand die op de verkiezingsdatum zoveel maanden in dienst is, als genoemd in het reglement, kan zich kandideren.

Het is de vraag of medewerkers hun stem zullen laten vallen op iemand, die zelden in de organisatie aanwezig is! Hoe kan zo iemand goed feeling houden met de achterban? Als dit bij medewerkers bekend is voordat ze hun stemmen uitbrengen, kan het zijn dat de voorkeur toch naar een ander uitgaat.

Kortom: wat staat er in het reglement en wanneer is de verkiezing gepland?

• Irene

Hen,

Ik kan het niet laten om te reageren.

Is feeling met de achterban en betrokkenheid afhankelijk van het aantal uren dienstverband?

Irene

• Hen

:)

Zoals de meeste dingen: vaak kan er tweeerlei uitleg aan een zin of woord worden gegeven.

Ik heb het kennelijk niet duidelijk genoeg verwoord, excuus.

Het kan maar zo zijn (veronderstelling) dat medewerkers bij voorkeur hun stem uit brengen op iemand, die ze regelmatig lijfelijk kunnen treffen. Niet overal is volop gelegenheid om van internet en email gebruik te maken. Niet iedereen houdt van dit medium, of kan ermee overweg. Tenzij hiervoor een goede manier gevonden wordt, om elkaar dus wel te treffen. Die mogelijkheid bestaat. Iemand met een 0-uren contract kan ook in zijn/haar vrije tijd op de werkplek komen. Je kunt er een vast spreekuur voor plannen. Enz.

Ofwel: nee, feeling met de achterban en betrokkenheid hoeft niet afhankelijk te zijn van het aantal uren dienstverband. Maar het is m.i. raadzaam, hier wel extra aandacht aan te geven. Hoop dat bovenstaande mijn wel wat kort door de bocht geformuleerde eerste uitleg wat heeft verhelderd?

• Sybern

Naar mijn bescheiden mening is het stemmen op een kandidaat met een beperkt contract niet het onderwerp van discussie. Het OR lid heeft op dit moment een contract voor een bepaald aantal uren, dit wordt omgezet naar een 0 uren contract (MUP). Echter het dienstverband blijft bestaan, de werknemer wordt niet ontslagen maar het contract wordt (weliswaar gewijzigd) verlengd (toch?). De medewerker blijft dus in dienst en dus ook OR lid.

Dat het hoofd P&O een probleem heeft omdat er iemand heeft zitten slapen bij het opstellen van een contract met uitgestelde prestatie mag niet worden afgewenteld op de OR of het OR lid. Art. 17, derde lid van de WOR zegt dat medewerkers die deelnemen aan OR vergaderingen en overleggen op tijdstippen dat ze niet hoeven te werken compensatie krijgen in de vorm van salarisdoorbetaling. Daaruit kun je concluderen dat het OR lidmaatschap te duur wordt voor iemand met een MUP. Maar dat is geen argument, alleen voor de werkgever een vervelende bijkomstigheid. Er staat overigens niets over het aanpassen van het contract van de medewerker.

Sybern

• Hen

Je hebt helemaal gelijk. Mijn reactie was dan ook gericht op de (off-topic) vraag van Irene.

Ik heb nu een off-topic vraag (noem het maar even zo, voordat iemand opmerkt dat dat de vraag niet was :) ) n.a.v. jouw verhaal. Klopt het volgende wel? Je schrijft:

“Art. 17, derde lid van de WOR zegt dat medewerkers die deelnemen aan OR vergaderingen en overleggen op tijdstippen dat ze niet hoeven te werken compensatie krijgen in de vorm van salarisdoorbetaling.”

Ik lees in datzelfde artikel wat anders, nl.:

dat leden van de or en leden van de commissies voor die tijd die ze hun eigenlijke werk niet verrichten omdat ze in een or-overleg zitten, hun loon houden. Dat is m.i. iets wezenlijk anders, dan wat jij aangeeft.

Hen