Wat voor recht heb je?

  • Maria

    De situatie is dit, de Facilitaire dienst heeft een bestaande functie binnen onze instelling als Schoonmaak medewerker en Beddenopmaak. Alhoewel er in de functie omschrijving niet staat dat er gewerkt wordt van - tot, maar alleen het aantal uren, begrijp ik dat je geen poot hebt om op te staan als men wil tornen aan de werktijden. Bestaat hier geen verworven recht?

    Daarnaast wil men dat de oude functie wordt opgeheven zodat er een nieuwe functie voor in de plaats komt. Schoonmaak, Beddenploeg en de Algemene huishouding worden één ploeg en wel de functie van Clusterassistent wat consequenties heeft voor de huidige werktijden en werkzaamheden.

    Kan dit eigenlijk zomaar, de bestaande functie laten vallen en een nieuwe voor in de plaats laten komen, zonder dat de OR hiervan op de hoogte is? is hiervoor geen instemmingsrecht? Zo wie zo, moet er omdat medewerkers niet meer hetzelfde werk zullen gaan verrichtten, solliciteren naar de nieuwe functie? het lijkt mij niet pluis omdat er weer een nieuwe functie waardering zal ontstaan waardoor men de vrijheid heeft om lager in te schalen waardoor je dubbel gepakt wordt? of zie ik beren op de weg? Heb je het recht om te weigeren, omdat je een arbeidsovereenkomst hebt voor de bestaande functie getekend door de bestuurder en de werknemer?

    groetjes Maria

  • Hen

    Eerst even een vraag: is er een CAO en zo ja, wat zegt die erover?

    Wijzigen in organisatiestructuur, werkwijze en taken/bevoegdheden leidinggevenden: zie art. 25 WOR, via bv. www.arbeidsrechter.nl (wetten): adviesrecht.

  • Irene

    Even voor alle duidelijkheid.

    Een verworven recht bestaat niet.

    Irene

  • Ronald

    Klopt eigenlijk wel, ja….echter..je zult toch niet bedoelen dat de , door beide partijen getekende, arbeidsovereenkomst (waarin ook rechten en plichten staan..),

    zomaar eenzijdig door de werkgever kan worden veranderd, cq. opgezegd…omdat er toch geen verworven rechten (blijken te) bestaan???

    Groeten,

    Ronald.

  • Irene

    Hallo Ronald,

    Nee vanzelfsprekend bedoel ik dat niet. Het gaat mij meer om de uitspraak een verworven recht. Kortom, een recht wat niet beschreven staat maar waarvan velen denken dat je er recht op hebt omdat het al zo lang zo gedaan wordt.

    Het vervelende aan het item “verworven recht” is dat het wel de illusie wekt een recht te zijn.

    Groet, Irene

  • Leo van Kampen

    Hoi Irene,

    daar laatst met de vakbonden over gesproken. Die denken daar echt anders over.

    Verworven recht bestaat weldegelijk.

    Ik adviseer deze OR de bonden uit te nodigen. Jullie klinken onervaren en onzeker. (ik hoop niet dat ik jullie beledig). Laat je voldoende voorlichten door de proffesionals die aan jullie kant staat. Dat is niet altijd P&O.

    Sterkte

    Leo van kampen

  • Maria

    Ik heb het artikel gelezen van de Arbeidsrechter en het komt hier op neer, dat er gehandeld moet worden in redelijkheid en billekheid en dat het belang van de organisatie staat boven het belang van de werknemer. Als de medewerker hier niet aan mee werkt wordt dit uitgelegd als wanprestatie. In redelijkheid en billikheid mag de werkgever in het belang van de organisatie de functie wijzigen en hoeft daarvoor alleen maar te zorgen dat hij dit goed motiveert. Natuurlijk kan de medewerker weigeren maar ook dan zal hij/zij hele goede motieven moeten hebben om dit te doen en zal het baat moeten hebben voor de organisatie

    Uiteindelijk heb je dus niets te zeggen.

    Bedankt voor jullie reacties

    groetjes Maria

  • Irene

    Hallo Leo,

    Wat je aangeeft is precies het goede. De vakbonde denken er anders over maar het recht niet. Wanneer de vakbonden middels een proefproces jurisprendentie in handen zouden hebben en dan beweren er anders over te denken dan pas kunnen ze ook overtuigen.

    Heb dit item uitgebreid uitgezocht en nagevraagd. Zowel bij de verschillende vakbonden als bij juristen.

    Verworven recht welke niet staat beschreven is geen recht.

    Alleen een werkgever met een beetje fatsoen zal op zijn minst zorgdragen voor een tegemoetkoming of afbouwregeling.

    Ik heb me zoals je kunt lezen laten voorlichten door professionals. En jammer genoeg schaar ik daar zelden de bonden onder overigens. Al ben ik wel lid van een bond.

    En je beledigd mij niet wanneer jij waarneemt dat ik onervaren en onzeker “klink”.

    Groet en succes,

    Irene

  • Ronald

    Hallo Irene,

    m.b.t. de wet kun je gelijk hebben, dat durf ik zo niet te zeggen, echter even terug naar het eerste gedeelte van de vraag van Maria..Volgens mij staat in de WOR (toch ook wettelijk..) dat als bv. al gedurende lange tijd volgens een bepaald tijdsrooster gewerkt wordt (ook al staat dat niet op papier) de wijziging daarvan dan ook gezien mag worden als “wijziging van een werktijdenregeling”, waarvoor dus instemming gevraagd moet worden aan de OR. het heeft een bepaalde naam waar ik nu eventjes niet op kan komen (bestendig recht?? of zo), zoiets als een “ongeschreven regel”….

    Groeten,

    Ronald.

  • Dirk.D.

    Beste Ronald, Irene en anderen

    “Het vermoeden van …..” en dat kan dus werkzaamheden zijn maar ook regelingen….

    Irene, nul uren contract, gem. 16 uur p/w over een jaar ?? = een Arbeids overeenkomst van 16 uren per week….

    Het jaar en dag, uitvoeren van…, en op tijden van - tot.. versterkt het vermoeden van ….

    En mits goed onderbouwd (zie topic P&O) geeft de rechter “gelijk” ..

    Het moet dus voldoen aan “creteria” als vermoeden van een regeling en/of een funktie.. wordt deze “groeps gewijs” veranderd is het art 25, (advies) en praten wij over een “reorganisatie” (andere manier van werken) ..

    In zo'n geval, mag jij je werkgever houden aan de reeds tijden bestaande werkzaamheden en tijden die voor jouw situatie van toepassing waren

    De enige manier voor een werkgever om hier in te veranderen is via een OR en anders vakbonden en/of rechter (het vermoeden van het eenzijdig wijzigen van een a.o.k.)

    De werknemer schiet er niet zoveel mee op, meestal kun je kiezen of delen (poen en geen baan .. of aanpassen aan de nieuwe situatie) is mijn ervaring..

    Groet

    Dirk.D.