RvC

  • patrick meeuwisse

    kan iemand mij vertellen per wanneer, 1 januarie of 1 oktober 2005, de OR een wernemerszetel kan claimen?

    en ondanks herhaald verzoek aan de RvC om een agenda van aftreden, nog steeds niets; hoe kunnen we hen dwingen cq wat zegt de wet hierover?

    mvrgr,

    Patrick

  • eric moll

    Patrick,

    Ik weet niet precies of je een “werknemers-commissaris” kan claimen. Wat ik wel weet is het volgende: sinds, ik meen, 1 oktober 2004, is de z.g. struktuurwet gewijzigd. Die wet houdt o.m. in dat z.g. struktuur-vennootschappen (meestal beursgenoteerd met een Raad van Commissarissen die een directeur mogen benoemen en ontslaan) vanaf die datum 1/3 deel van het aantal commissarissen kan laten bestaan uit door werknemers voorgedragen commissarissen. In ons geval betekende dat dat wij, reeds vooruitlopend op de wetswijziging, in de loop van 2004 een z.g. “werknemers-commissaris” hebben voorgedragen i.s.m. met de vakbond. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft vervolgens ingestemd met ook onze voordacht, waarna de benoeming officieel werd.

    Een werknemers-commissaris zal over het algemeen niet graag zo genoemd worden; men zou kunnen denken dat zo iemand zich volledig voor de werknemers zal inzetten, maar dat is niet zo. Een door de werknemers voorgedragen commissaris kan wel méér aandacht aan de dag leggen dan een commissaris die niet door werknemers is voorgedragen. Hou er in je contacten met hem rekening mee dat zo'n commissaris nóg meer op z'n tellen moet passen in contacten met de vertegenwoordigers van werknemers (de COR), want de overige commissarissen zullen er extra op letten dat hij zich nadrukkelijk inzet voor het algemeen belang van de onderneming waarvoor ze met zijn allen in de Raad van Commissarissen zitten. Natuurlijk is het wel zo dat de contacten met een door de werknemers voorgedragen commissaris zo zouden moeten zijn dat hij een extra luisterend oor heeft voor de belangen van die medewerkers namens wie hij in de Raad van Commissarissen is benoemd. Kijk ook eens op de volgende site: www.nationaalregister.com. Dit is de site waar je alles kan vinden in zake commissarissen en toezichthouders.