Intimidatie van werknemers

  • zoekertje

    Hallo,

    Wie kan mij helpen door mij te zeggen waar wij terecht kunnen met vragen en of klachten over onze dircteur.

    Ik zal niet in details treden maar iedereen die niet voor 200% instemd met het nieuwe beleid wordt op een smerige achterbakse manier buiten gegooid. wij zijn een stichting en de oude raad van bestuur is aan de kant gezet, daar is geen nieuwe RVB voor in de plaats gekomen, wel een nieuwe raad van commisarissen, die binnen ons bedrijf regelmatig opdrachten toegeschoven krijgen.

    De OR wordt persoonlijk1 op 1 door de grote baas geïntimideerd om eens te gaan met zijn nieuwe plannen, zoniet dan vertrekken wat het ook kost.

    Er is een bijeenkomst geweest van de OR en daarna werden de werknemers die kritiek hadden op het nieuwe personeelsbeleid even duidelijk te verstaan gegeven dat ze maar beter hun mond kunnen houden anders konden ze een uitkering aan gaan vragen.( de baas had info via een ingeleend personeelslid die alles doorbriefd)

    We zijn nu op een punt dat er al een paar mensen uitgewerkt zijn en iedereen voor zijn baantje vreest, niemand durft ook nog maar iets te doen binnen het bedrijf omdat we bang zijn dat we eruit kunnen.

    Waar kunnen wij terecht, of hoe kunnen we dit oplossen.

    alvast bedankt,

    zoekertje (die het nu echt zat is)

  • Irene

    Meteen de vakbond inschakelen. Die kunnen ze er niet zo maar uitgooien.

    Wellicht dat De Unie een goede optie is. Dit is nog een relatief jonge bond met mensen die nog willen.

    Succes, Irene

  • Sybern

    Misschien ben ik een beetje naief; maar wat doet de OR eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is als je een bully tegenover je vindt, maar zoek de wettelijke mogelijkheden en bepaal je standpunt. tot hier en niet verder. Als die directeur echt zo'n lefbal is dan ben je snel genoeg bij de rechter.

    Wat me bij dit soort problemen wel boeit is de vraag waarom een bestuurder zo met zijn personeel omgaat. Wat voor soort organisatie is het, op wat voor gronden heeft de OR geadviseerd bij de benoeming van de bestuurder. Ook bij benoemingen van commissarissen en leden van de RvT heeft de OR invloed. Gebruik deze dan ook. Daarnaast ben ik het met Irene eens dat je terug kunt vallen op je vakbond. Waarschijnlijk zijn er een aantal OR leden ook lid van een vakbond. Zet die mensen ook aan het werk; de bonden hebben wel behoefte aan een mogelijkheid zich te profileren, maak daar gebruik van.

    Succes,

    Sybern

  • Dirk.D.

    Beste,

    Geen advies geven, alles “nietig” verklaren, en de deur naar de rechtbank open zetten

    Of, maken dat je weg komt..

    Groet

    Dirk.D.

  • zoekertje

    Bedankt voor de reacties en hulp,

    zoekertjes