relatiebeding

  • Rene

    Bij ons bedrijf wordt door de directie een voorstel gedaan om een relatiebeding in te stellen.

    Daarin staat in grote lijnen dat de werknemer niet is toegestaan tijdens diensverband de relatie of klant mag benaderen om hen zodoende over te halen een relatie aan te gaan. Dit houd in dat je als werknemer niet bij klanten ofwel toeleveranciers mag solliciteren.

    Hierop staat een boete van ?5000,- voor de overtreding en ?500,- voor iedere dag of gedeelte daarvan dat de werknemer in overtreding is.

    Dit alles wordt met de funcioneer gesprek met de werknemer besproken en als brief voorgelegt om vervolgens te tekenen.

    Mij vraag is dan ook waarop moet ik letten, is dit voorstel voor de werknemer positie.Wat zijn de voor/nadelen aan dit voorstel.

    Waar is meer informatie te vinden over arbeidsovereenkomst ??

    Moeten we als OR voor of tegen stemmen en waarom.

    m.v.g.

    Rene

  • Lida Venema

    Rene,

    Kijk eens op deze link: http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=70059

    en de site van: www.arbeidsrechter.nl

    Succes,

    Lida

  • rene

    Dag Lida,

    Ik ben gaan kijk op de door jou genoemde site,s en heb daar wel wat informatie gevonden.

    We zijn als OR leden dan ook bij elkaar gekomen en van mening dat we de medewerkers een ketting aan hun been leggen.

    Voor ieder van ons was dit te ingewikkeld en hebben daarom een extern iemand gezocht voor nadere uitleg.

    Dit alles speelt nu omdat er twee medewerkers bij klanten zijn gaan solliciteren.

    Zelf vindt ik dat er wel degelijk een relatiebeding moet komen maar dan wel gekoppelt aan een funcie, hoe hoger je funcie hoe uitgebreider je relatiebeding.

    Of dit allemaal wel kan dat weet ik niet.

    Hopelijk reageren hierop meer mensen, en kunnen die hun ervaring op het gebied van relatiebeding toelichten.

    al vast bedankt.

    Rene

  • Lida Venema

    René,

    Goed aangepakt lijkt mij. Het is jammer dat op de zoekfunctie van deze site (nog) geen archief te vinden is. Er is hier al veel over geschreven.

    Kijk eens op de site: personeel-organisatie.pagina, type dan bij “zoeken” bovenaan in: concurrentiebeding en je zult heel wat reacties vinden.

    Concurrentiebeding/relatiebeding zijn bijna identiek.

    Succes nogmaals,

    groet,

    Lida

  • Dirk.D.

    Beste,

    Leuk bedacht van jullie directie, helaas houd dat geen stand in de rechtzaal….

    De reden is, als er niet getekend wordt, of alleen voor “gezien en niet accoord” blijft de oude a.o.k. gehandhaaft, em daarin stond geen concurentie beding…..

    Persoonlijk vindt ik dat de grens van OR werk en arbeidscontracten hier wel erg ver door elkaar heen schuiven, elke individuele werknemer heeft z'n eigen contract (ook onder CAO) er bij geen concurentie beding, hier in vermeld, geeft dus de werkgever niet meer het recht om ook maar enige “boete” te bedingen te bedingen…

    (t'is of je een prijs afspreekt, het huis koopt, en vervolgens het dubbele moet betalen als af gesproken…)

    Je kunt hier als OR volgens mij beter niet je vingers aanbranden, want wie wint hier wat mee ????

    Doe het zo, dat de nieuwe werknemers wel gehouden kunnen worden aan een “redelijk” concurentie beding, en neem het vervolgens op in, het “bedrijfsregelement” welke ook terbeschikking wordt gesteld aan een “solicitant”

    Formeel moet een “concurentie beding” voldoen aan normen van “redelijkheid” en moet zijn “overeen gekomen” (tussen medewerker en werkgever __ strikt persoonlijk“ en mogen alleen worden gevraagt bij ”zwaarwegende bedrijfsbelangen“ waarbij ”aantoonbaar“ moet zijn dat een bepaalde funktie/sleutel figuur, met de verkregen informatie ”grote schade" kan veroorzaken..

    Besef wel dat elk concurentie beding de “mobiliteit” van een werknemer (ergens anders gaan werken) ernstig belemmert….., de rechter zal het ook zo moeten beoordelen..(als het zover zou komen)

    Er staan de werkgevers ook andere mogelijkheden open, als de verkeerde informatie/kennis “uitlekt” (schending geheimhouding, denk b.v.aan “beursgenoteerde ondernemingen” en “jaarverslagen” of het schenden van patenten)

    Groet

    Dirk.D.

  • Dirk.D.

    Beste,

    Hier een stukje “uitspraak” van een rechtbank:

    Beoordeling van het geschil

    Geldigheid concurrentiebeding.

    Een concurrentiebeding dient altijd schriftelijk te worden overeengekomen. De bedoeling hiervan is dat de werknemer expliciet dient te beseffen waartoe hij zich verbindt door het ondertekenen van een dergelijk beding.

    Dit is het zaak nummer: waarbij ook weer duidelijkblijkt dat een concurentie beding “vooraf” moet worden afgesproken

    LJN: AU4015,Sector kanton Rechtbank Dordrecht, 166195 CV EXPL 05-5781

    Groet

    Dirk.D.