Volgens mij heeft een OR met interne personeelsregelingen, al dan niet als uitvloeisel van een CAO, in feite ook met arbeidsvoorwaarden te maken. Bv. over reiskosten, invulling vakantie, roostering, ontslag/aanname, de invulling van competentiemanagement en de bijbehorende criteria en regelingen aanstelling/bevordering/opleiding enz.
In CAO's worden volgens mij veel mogelijkheden voor een OR geboden. Het is de vraag of elke OR daar volop gebruik van maakt. Het verschil daarbij tussen in overleg met de OR, of na overleg met de OR: een simpel voorbeeld.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat OR'en te horen krijgen: dit is gewoon wetgeving (bv. met betrekking indertijd tot wet poortwachter, of wet bescherming persoonsgegevens), of dit staat in de CAO. Bekijk je dan de wetgeving, of de CAO-artikelen, dan blijkt dat de OR wel degelijk en soms zelfs vergaande bevoegdheden (overeenstemming, dus zonder dat: geen afwijkingen) heeft.
Ik zou me kunnen voorstellen dat themadagen die praktische informatie geven een OR die daar nog niet zoveel kijk op heeft, wel een eind op weg kunnen helpen.
Belangrijk om te weten te komen:
- volgens welke wet- of regelgeving heeft de OR recht op medezeggenschap over arbeidsvoorwaarden
- welke zaken betreft het precies
- hoe kan de OR iets zodanig aankaarten, dat er ook serieus mee omgegaan wordt
- maar ook: hoe kan de OR zelf op een goede manier erachter komen, of hij wel of niet dergelijke onderwerpen als arb.vw. aan wil pakken? Dus: de bespreking over het eigen standpunt hierin. Wil de OR dit, of wil hij alleen of met name strategische zaken behandelen
Met andere listers ben ik van mening, dat scholing so wie so belangrijk is. Als je echter 2 of 3 dagen op de hei zit, kan een onderdeel arbeidsvoorwaarden maar een klein deel van het geheel zijn. Af en toe zo'n gerichte themadag (wel even kosten en inhoud van verschillende vergelijken) lijkt me wel handig, ook om te netwerken.