art. 25 1n

  • Alice

    Hoe krijgt jullie OR een adviesaanvraag binnen art. 25 1 n, “het verstrekken en het formuleren van een adviesopdracht aan een deskundige buiten de onderneming”

    Hebben jullie daar afspraken over gemaakt en hoelang vantevoren worden jullie daar over ingelicht.

    Ben benieuwd naar jullie reactie

    Alice

  • Irene

    Niet, mits het veel geld gaat kosten.

    Gewoon, met een onderbouwing waarom, welk doel, de verwachtingen etc.

    Groet, Irene

  • Lida Venema

    Alice,

    Eigenlijk op dezelfde manier als ieder andere adviesaanvraag. In principe is de OR reeds op de hoogte dat men een bepaald onderzoek o.i.d. wilt laten doen.

    Althans bij ons wel. Zodra de directie heeft aangegeven dat er naar een extern bureau zal worden gezocht, geeft de OR al aan hiervoor tijdig een adviesaanvraag te willen ontvangen. En ik moet eerlijk zeggen dat dit gebeurt.

    Het is ook voorgekomen dat er b.v. door de organisatie verschillende offertes werden aangevraagd; hier werden 3 bedrijven uitgelicht en alle 3 gaven zij een presentatie aan het MT en de OR. Zodra de directie besloten had om b.v. bedrijf 1 in te willen gaan huren, ontving de OR hiervoor een adviesaanvraag.

    Intern had de OR natuurlijk ook een afweging gemaakt n.a.v. de presentaties.

    Bovenstaande komt/kwam niet vaak voor, maar toch is mijn indruk dat de frequentie toeneemt.

    Is dit wat je bedoelt met je vraag?

    Groet,

    Lida

  • Alice

    Waar het ons om gaat is, wanneer de OR ingelicht moet worden, met voor een bedrag gaat een adviesaanvraag gelden. Soms wordt er een bureau ingeschakeld, lang om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, dan wordt de OR nog niet ingelicht, moet natuurlijk wel. Nu willen we een afspraak op papier zetten, vanaf welk bedrag, bv een x % van de jaarlijkse investeringen, de OR een adviesaanvraag moet ontvangen. We hebben te maken met een zorginstelling, bestaande uit 9 locaties, waar ongeveer 1400 mensen werken.

    Alice

  • Lida Venema

    Alice, zoals je weet spreekt de WOR over “belangrijk” en wil je expliciet geldbedragen afspreken dan is dat een kwestie tussen je Bestuurder en je OR. Voor iedereen kan dit anders zijn. Zelf denk ik dat zoiets telkens kan verschillen…je adviseren om dit per onderwerp te bekijken en je niet vast te leggen op een x-bedrag. Belangrijk is belangrijk.

    Je schiet hier niets mee op, dat weet ik. Het is ook een “ongripbaar” begrip.

    Groet, Lida

  • Irene

    Hallo,

    Ik weet niet meer precies waar ik het weggehaald heb, maar het volgende vond ik terug in een oude agenda van me. In ieder geval was het een uitspraak van een juridisch adviseur.

    Niet elke investering is adviesplichtig. Bedraagt de investering minder dan 5% van het totale investeringsbudget dan is deze gelet op het bedrag niet belangrijk. Als de OR dan ook niet een ander belang bij advisering kan aanvoeren, kan beter worden afgezien van het claimen van het adviesrecht.

    Wellicht kun je er wat mee.

    Groet, Irene

  • Alice

    ja daar kan ik zeker iets mee, bedankt voor jullie reactie!

    Alice