maximaal aantal zittingstermijnen

  • Joyke

    beste,

    Ik ben bezig met een OR reglement en vraag mij af of er in een reglement een maximum aantal zittingsperiodes vermeld mag/kan worden. Ik bedoel dus niet de zittingsduur van een OR lid, maar hoe vaak hij/zij weer opnieuw herkozen kan worden. mag dit gemaximeerd worden?

    alvast dank voor de antwooden

  • Adri van den Wittenboer

    Er staat in de WOR niets over het aantal zittingsperiodes. Je mag hier eventueel van afwijken in het reglement. De vraag is alleen waarom je dit zou willen doen? Is er veel belangstelling voor de raad? Is er te weinig aanwas van nieuwe leden? Misschien kun je hetzelfde bereiken door het informeel te regelen, b.v. het instellen van werkgroepen?

  • Lida

    Joyke in principe kan je in je reglement opnemen dat de OR na een x-aantal periodes aftreedt. Ook voor een individueel OR-lid zou dat kunnen. Maar…houdt er rekening mee dat een ieder zich altijd verkiesbaar mag stellen en als deze persoon dan (democratisch) gekozen wordt kan niets hem/haar in de weg staan om weer in een OR te stappen.

    De WOR zegt niets over termijnen. Mocht je iets dergelijks in je reglement opnemen en een persoon stelt zich dus toch later verkiesbaar, is het enige wat je kan doen, daar mee in gesprek gaan en vragen zich aan het reglement te houden…hoeft hij/zij dus niet…

    Met vr groet,

    Lida Venema, Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secr,

    www.or0center,nl

    lida@or-center.nl