Verkorte arbeidsduur ouderen CAO

  • fransleriche@hotmail.com

    Graag jullie visie op onderstaand punt:

    In de kleine Banken CAO staat vermeldt dat personen met een 40-jarig dienstverband of 58 jaar gebruik mogen maken van een verkorte arbeidsduur van 32 uur. Dit komt erop neer dat zij bij een fulltime job van 36 uur nu, overgaan naar een 4-daagse werkweek.

    Inmiddels zijn door de werkgever aan medewerkers die hiervoor in aanmerking komen brieven verzonden waarin vermeldt staat dat de regeling tot nader order wordt opgeschort aangezien deze regeling discriminerend zou zijn t.o.v. jongeren. Dit is blijkbaar een advies van de Nederlandse Verengiing van Banken. De vakbond geeft hier geen expliciet standpunt in, blijkbaar omdat het niet geheel duidelijk is op welke regel dit betrekking heeft. Inmiddels is dit punt verschoven naar de CAO-onderhandelingen die nog steeds gaande zijn. Deze kunnen in de huidige situatie nog wel een tijdje duren, ook al is het streven hier in september 2013 uit te komen.

    De vraag is nu: als een recht is weergegeven in de CAO dat een wettelijke situatie is, kan deze dan plots worden overruled, bijv. door nationale of Europese wetgeving? en hoe moet een OR hierop inspelen? Toevoeging: de huidige CAO is offficieel verlopen maar door de langdurige onderhandelingen heeft deze nog steeds nawerking totdat een nieuwe CAO tot stand komt.

    graag jullie reactie, b.v.d.

    Frans

  • Lida

    Frans, Wetgeving overruled natuurlijk altijd de CAO. Indien er een wetswijziging is dan dient de CAO hierop aangepast te worden.

    In dit specifieke geval speelt de zgn leeftijdsdiscriminatie een rol. Hierover wordt al langere tijd gediscussieerd maar heeft -volgens mij- nog niet geleid tot wetswijziging o.i.d.

    De OR zou hier in principe geen rol spelen, CAO - zaak. Vreemd dat de sociale partners hier niet onmiddellijk op inspelen, de directie stuurt al brieven rond en regeling is opgeschort…..dit geeft alleen maar onrust. Als OR kan je natuurlijk wel de sociale partners in je vergadering uitnodigen en proberen hen in beweging te krijgen. Mocht de regeling inderdaad (ooit) wettelijk “verboden” worden, dan moet er vanuit directiekant natuurlijk een soort overgangsregeling/afkoopregeling etc komen. OR let op…

    Wat doet jullie directie nu met mensen die NU 58 jaar zijn/worden???? Ze in de koelkast zetten? Graag wat meer info als het kan, ook ik zal duiken in diverse wetten en erop terugkomen.

    Met groet,

    Lida Venema Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secr.

    www.or-center.nl

    lida@or-center.nl

  • Lida

    Bron: OR-Net.

    Groet, Lida.

    Leeftijdsdagen mogen niet zomaar worden afgepakt

    AlgemeenLeeftijdsbeleid

    seniorendagen

    werknemer

    ondernemingsraad

    Sommige werkgevers schaffen extra vrije dagen voor oudere werknemers zomaar af. Dit is volgens FNV Bondgenoten echter een onjuiste handelswijze waartegen werknemers én de OR zich goed kunnen verzetten.

    'Ongerechtvaardigde verschillen op basis van leeftijd' zijn op basis van de Wet op de Leeftijdsdiscriminatiewet verboden. De Commissie Gelijke Behandeling heeft hierover enkele uitspraken gedaan waarbij de leeftijdsdagen, ook wel seniorendagen of ‘ouwelullendagen’ genoemd, afgekeurd zijn. Met diezelfde wet in de hand mogen ook jeugdige werknemers of sollicitanten niet minder behandeld worden.

    Objectieve rechtvaardigingsgrond

    In veel functies bestaan echter gezondheidsrisico’s die boven de 45 jaar tot een hoger ziekteverzuim kunnen leiden. Denk aan: veel tillen, veel beeldschermwerk (RSI-risico), ploegen- of nachtarbeid. Als zo’n risico aanwezig is, is er een duidelijke reden om het werk voor die groep ouderen te verlichten. Dan kunnen die leeftijdsdagen blijven bestaan, zo heeft die Commissie Gelijke behandeling ook aangegeven. Gericht kijken naar de verzuimcijfers als bewijslast, is de boodschap van het OR-centrum van FNV Bongenoten.

    Vervallen leeftijdsdagen dan?

    Leeftijdsdagen zijn meestal in de CAO geregeld. Dan is het dus de zorg van de CAO-partijen om zo’n discussie te voeren. Ook als zij zo’n regeling laten vervallen, zal aan de CAO-tafel compensatie worden afgesproken. Bijvoorbeeld in de vorm van een werkgeversbijdrage levensloopregeling of aan een (pré)pensioen.

    OR moet naar alternatieven zoeken

    Ondernemingsraden moeten deze discussie voeren bij afwezigheid van een CAO, zo adviseert FNV Bondgenoten. Als het bedrijf de leeftijdsdagen niet mag handhaven, is alleen “schrappen” te simpel. Dit zou een verslechtering betekenen van de arbeidsvoorwaarden en daarmee een eenzijdige aantasting van het arbeidscontract. Het regelingenboek in het bedrijf moet namelijk als één geheel gezien worden met de individuele arbeidsovereenkomst. De werknemers kunnen in zo’n situatie verlangen dat het verschil gecompenseerd wordt. De OR kan op basis van die positie naar alternatieven zoeken. Bij voorkeur die ook voor de betrokken groep werknemers een verbetering inhoudt. Natuurlijk moet je ervoor zorgen niet een alternatief te nemen dat hetzelfde oordeel van het CGB afroept. Nóg beter is volgens FNV Bondgenoten: beleid ontwikkelen waarmee ouderen goed (opgeleid) hun werk kunnen blijven verrichten.

  • fransleriche@hotmail.com

    Lida,

    Bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Het klinkt allemaal duidelijk. Wat ik alleen nog niet helemaal kan begrijpen is, dat de regeling in principe toch het karakter heeft van een regeling voor iedereen. Als iemand de leeftijd van 58 jaar bereikt of 40 dienstjaren komt iedereen, dus ook de huidige jongeren, daarvoor in aanmerking? Of mis ik iets?

    Nog even de werkwijze van onze directie/HR:

    In mei 2013 diende zich de situatie voor dat ik 40 jaar in dienst was. Ik heb zelf het verzoek ingediend door aan te geven elke maandag vrij te willen zijn en zonder tegenbericht ervan uitging dat het dan akkoord zou zijn.

    Hierna volgt een mail vanuit HR die laat weten dat, ivm met een uitspraak, de regeling wordt opgeschort.

    Toen is verdere discussie ontstaan over de ontstane situatie en heb ik laten blijken dat het communicatieve vlak van het bedrijf te wensen overliet. Daar hebben zij excuses voor aangeboden.Zij blijven echter op het standpunt staan dat het wachten is op de komende, reeds lopende, CAO-besprekingen. Deze worden mogelijk pas in september afgerond. Maar dat is nog maar de vraag.

    Verdere gevolgen gaat dit ook hebben voor het personeelsboek, waarin staat dat voor mensen vanaf 56 een verkorting van de werktijd mogelijk is indien daartoe een verzoek wordt ingediend. De werknemer betaald daarvoor 2,50% en de werkgever idem. Deze regeling valt nu plotsklaps ook onder de opgeschorte regeling.

    Groeten Frans.

  • Lida

    Frans, reactie op je eerste vraag…nee, je mist niets. Alleen is het maar de vraag of jongeren van nu van een dergelijke regeling gebruik zouden kunnen maken….maatschappij verandert dus moet een bedrijf ook mee veranderen. Zeker als er tussentijds wetswijzigingen (gaan) plaatsvinden. Wet Discriminatie verbiedt dus in principe een dergelijke (leeftijds)regeling.

    Communicatie waar je het over hebt is inderdaad een punt, goed dat er excuses zijn gekomen.

    Jullie bedrijf wacht dus op de CAO-onderhandelingen, ook voor het punt leeftijdsdagen. Hier zal je op moeten wachten. Als jullie een OR hebben zou je kunnen aangeven dat zij ook eens overleg regelen met vakbondsbestuurders en aftasten hoe de vlag er voor staat. OR kan deze bestuurders input geven over bij voorbeeld deze regeling. Wat vindt zij belangrijk, waar specifiek rekening mee houden etc.

    Het personeelsboek is een zaak die met een OR besproken dient te worden, in overleg met de directie gaan.Opschorten kan maar belangrijk is natuurlijk dat een OR hier gewoon een termijn aan verbindt. Wijziging of nieuwe regelingen vallen vaak onder het instemmingsrecht van de OR, art, 27.

    Jullie CAO is afgelopen en totdat er een nieuwe CAO afgesproken is, blijft de huidige CAO gewoon van kracht. Helaas is er wetgeving Discriminatie en juist die wet staat boven een CAO-afspraak.

    Geduld is denk ik het enige wat je nu even moet hebben, volg het onderwerp nauwlettend en laat je geregeld informeren. Het kan niet zo zijn dat jij (en andere leeftijdsgenoten) straks met lege handen staan. Er zal gecompenseerd moeten worden.

    Succes en groet,

    Lida

  • fransleriche@hotmail.com

    Dankjewel voor de respons. Het klinkt helder.

    M.vr.gr. Frans

  • Lida

    Ik zou het op prijs stellen als je mij van het vervolg/uitslag op de hoogte wilt houden :)

    Suuces en groet,

    Lida

  • fransleriche@hotmail.com

    Uiteraard Lida. het zal nog even duren denk ik, maar als het zover is ben je de eerste.

    M.vr.gr.

    Frans.