deeltijd functie, toekomstig OR lid

  • syndikaat

    hallo, even een vraagje.

    Ik werk sinds 6 maanden voor een grote zorginstelling en ik zou graag volgend jaar zitting willen gaan nemen in de OR.

    Nou werk ik 15 uur in de week, dit zijn 2 nachtdiensten.

    Betekend dit dat ik de 6 uur die de organisatie vrij heeft gemaakt voor zittende OR leden worden betaald als loon?

    grt syndikaat

  • Leo

    Beste syndikaat

    Wat bedoel je met vrijgemaakt?

    Zijn de zittende OR leden voor 6 uur vrijgesteld (per week, maand of jaar?) van hun werkzaamheden?

    Bij ons in het bedrijf is het zo dat de vergaderuren overwerk zijn als de vergaderingen buiten de normale roosteruren plaatsvinden.

    Vergaderuren staan echter los van vrijstellingsuren.

    Vrijstelling betekend dat je in werktijd een aantal uren de tijd krijgt om je OR werk te kunnen doen.

    Meestal is dat alleen voor de secretaris en/of voorzitter die in zijn of haar vrije tijd niet de mogelijkheden (PC, telefoon, e-mail) tot zijn of haar beschikking heeft.

    Ook moeten deze (kopstukken) vaak kort overleg voeren of (in kantooruren) contact opnemen met bijvoorbeeld vakbonden, en externe adviseurs.

    Voor deze werkzaamheden kan een Ondernemingsraad bij de Directie vrijstellingsuren aanvragen.

    Voor (gewone) Ondernemingsraad leden geld dat zij hun or werk grotendeels in hun vrije tijd doen.

    Hierbij denk ik aan het lezen van stukken, het voorbereiden van voorstellen enz.

    Wat is bij jullie de gang van zaken?

    Het is wel toegestaan om maximaal 60 uur per jaar werktijd te besteden voor overleg met achterban of onderling.

    Geef dit dan bij de bestuurder wel van te voren aan.

    Groeten Leo.

  • Dirk de Jong

    Hoi Leo,

    Het is geen maximum van 60 uur maar een minimum