Rechtsgeldigheid bij verlengde mandaat en tussentijds aanpassen reglement

  • Francien

    Ik heb twee zaken die ik hier wil voorleggen aan jullie:

    1)De OR heeft in november 2013 algemene verkiezingen, maar heeft zijn achterban om verlengde mandaat gevraagd.

    Dit omdat we de komende 1,5 jaar te maken krijgen met grote organisatorische wijzigingen en een nieuwe OR niet wenselijk is.

    De bestuurder heeft zich ook kunnen vinden in dit voornemen van de OR.

    De vakbond heeft hierop niet positief gereageerd. Zij hebben hiervoor (ook) het volgende argument aangegeven als reden:

    “een verlengd mandaat geeft niet dezelfde harde legitimiteit als nieuw gekozen en geinstalleerd zijn. De legitimiteit van de OR-leden in de ‘verlenging’ en daarmee de rechtsgeldigheid van de besluiten, kan door elke belanghebbende op elk moment ter discussie gesteld worden bij de rechter.”

    Ik vraag mij af of dit juridisch werkelijk waar is, of dat dit eerder een ‘stunt’ van de vakbond is.

    Heeft hier iemand toevallig meer informatie over die ik aan mij OR kan doorgeven?

    2) De OR wil tussentijds zijn reglement wijzigen. Het draait vooral om de toevoeging van een maximale termijn van zitting in de OR en de toevoeging van een roulatieschema van aftreden (iedere twee jaar).

    Ik weet dat je tussentijds altijd je reglement kan wijzigen, maar hoe moet ik dit zien in het licht van bovenstaande (als dit doorgaat).

    Kan dan alsnog tussentijds het reglement worden gewijzigd? Ik vond nl. ook verwijzigen dat dit niet kan ingaan voordat er algemene verkiezingen zijn gehouden. Die worden w.s. met twee jaar uitgesteld.

    Ik hoor graag van jullie expertise..

  • Lida

    Francien,

    Betreft vraag 1:

    Hebben jullie al van de achterban mandaat gekregen? Het meest effectieve is om de achterban schriftelijk te informeren waarom een en ander noodzakelijk is, geef ook aan dat de Bestuurder akkoord is. Stel in je brief een termijn (1 week) waarin iemand bezwaar kan maken. Geen bezwaar ontvangen in die termijn dan is “men” akkoord.

    Vakbond moet inderdaad geinformeerd worden. Argument wat zij aandragen is grotendeels juist. Let wel: als er mandaat is dan is de verlenging legitiem maar inderdaad zou een individueel medewerker tegen dit besluit in kunnen gaan (gebeurt nooit is mijn ervaring), niemand zit op een rechtzaak te wachten over dit onderwerp.

    Betreft vraag 2:

    Reglement kan altijd tussentijds gewijzigd worden volgens de procedure zoals in je reglement is aangegeven. Alleen…alle zaken die te maken hebben met verkiezingen, zijn pas rechtsgeldig bij de eerstvolgende verkiezingen. Dus in jullie geval: over 2 jaar zoals je schrijft.

    Opmerking: verkiezingen uitstellen voor een periode van 2 jaar is wel heel erg lang, bij een eventuele rechtzaak zou dit een heikel punt kunnen zijn.

    Misschien moet je toch besluiten eerder verkiezingen te houden, nieuwe leden hebben dan toch nog wat tijd om ingewerkt te worden, desnoods maatwerk via je opleidingbureau. Niet gekozen, maar wel doorgewinterde OR-leden, zou je kunnen verzoeken standby te zijn als er zich moeilijke vraagstukken gaan voordoen. Vorm van hen desnoods een extern, deskundige commissie voor het traject.

    Even uit de losse pols wat suggesties.

    Ik hoop dat ik je vragen enigszins heb kunnen beantwoorden, mocht je meer info wensen, je kan mij bereiken op:

    lida@orcenter.nl

    www.or-center.nl

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambtelijk Secretaris