Voorbeeld reglement ivm kiesgroepen

  • Adriana1nl

    Hallo,

    Volgend jaar hebben wij OR-verkiezingen. In aanloop daarvan zijn we ons reglement aan het beoordelen. Wij vragen ons af hoe dit bij jullie (en wettelijk) is geregeld voor wat betreft de kiesgroepen. Wat doe je als de ene kiesgroep “vol” is en in een andere kiesrgroep nog vacatures zijn. Mogen OR-leden dan overgeplaatst worden naar de kiesgroep waar de vacatures zijn. Een soort van overloopregeling.

    Als dit bij jullie zo geregeld is, zouden we graag een kopie van jullie reglement ontvangen om te zien of deze werkwijzige ook iets is voor onze OR.

    Met vriendelijke groet,

    Adriana

  • Lida

    Adriana,

    Duidelijk wat je stelt. Het is aan de OR om te bepalen hoe een en ander in het OR-reglement wordt opgenomen…

    De zogenaamde “overloopregeling” kan dus in principe als je dit dan ook duidelijk in het OR-reglement beschrijft.

    Een andere mogelijkheid is natuurlijk als een bepaalde kiesgroep vacatures heeft/krijgt, je voor DIE kiesgroep weer verkiezing uitschrijft. Ook dat moet in je OR-reglement benoemen.

    Ik kan je aan een voorbeeld helpen maar pas volgende week als je daar nog prijs op stelt. Moet dit op kantoor checken en anonimiseren.

    Groet, Lida

    Adviseur Ondernemingsraden en

    Ambtelijk Secretaris

    lida@or-center.nl

  • Adriana1nl

    Dag Lida,

    In ons huidige reglement staat de tussentijdse verkiezingen ook vermeld en daar hebben we begin dit jaar gebruik van gemaakt om enkele vacatures op te vullen. Maar in bepaalde kiesgroepen blijven de vacatures open, vandaar dat we nu de mogelijkheid van de overloopregeling aan het onderzoeken zijn, om die ook in ons reglement op te nemen.

    Als jij enkele voorbeelden hebt, zouden we die graag willen ontvangen en in de loop van volgende week is prima.

    Met vriendelijke groet,

    Adriana Bosman

  • Marjan van Kaathoven

    Beste Adriana,

    In principe mag alles. Als als je het maar op voorhand regelt in het reglement.

    Maar eerst nog een andere vraag. Misschien is het zinvol meteen na te denken om de verkiezingen online te organiseren, scheelt je een hoop werk.

    Ook dan dient je reglement op voorhand gewijzigd te worden. Twee vliegen in een klap.

    Kijk een op www.onlineorverkiezingen.nl en of www.commbv.nl

    mocht je vragen hebben hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Marjan van Kaathoven 06-51792419

    marjanvankaathoven@commbv.nl trainer/adviseur

  • Lida

    Adriana,

    Wil je mij je emailadres sturen dan kan ik het voorbeeld zenden. Graag naar: lida@or-center.nl

    Je weet dat je alles kan wijzigen, regelen in de je reglement, maar onderdelen die met verkiezingen te maken hebben, zijn pas van kracht bij de eerstvolgende reguliere verkiezing!

    Groet,

    Lida

  • Lida

    Adriana, geen emailadres gehad, klopt dit?

    Lida