Vakantieregeling 2012

  • Werner

    Hallo

    Ik heb een vraag over de nieuwe vakantieregeling die per 1 januari in gaat. Zoals idereen waarschijnlijk weet, moeten de wettelijke vakantiedagen binnen 1 1/2 opgemomen zijn. De bovenwettelijke blijven 5 jaar geldig.

    Nu staat er bij ons in de arbeidsvoorwaarden dat we niet meer dan 10 dagen mee mogen nemen naar het volgende jaar. Alles wat daar boven valt wordt automatisch uitbetaald. We kunnen dan ook niet meer dan 10 dagen per jaar meenemen.

    Als voorbeeld: wij hebben bij onze firma 28 vakantiedagen per jaar. 20 wettelijke en 8 bovenwettelijke. Stel dat ik elk jaar zorg dat de wettelijke dagen…20 in mijn geval op maak, en 8 bovenwettelijke meeneem naar het jaar daarop. Stel dat ik dat 5 jaar achtereen zou doen. Dan zou ik na 5 jaar 40 bovenwettelijke dagen gespaart hebben. Echter….wij mogen dus maar 10 dagen per jaar meenemen. Elk jaar….en niet meer. Dat zou betekenen dat ik en mijn collega`s geen gebruik kunnen maken van de regel dat we de bovenwettelijke dagen 5 jaar lang op kunnen sparen.

    Nu is mijn vraag: is deze regel rechtsgeldig ondanks dat hij in onze arbeidsvoorwaarden staat? Met deze regel gaat men dus buiten de nieuwe regel om.

    Ik hoop op een reactie.

    MVG

    Werner Voogels

  • Dorus

    Beste Werner,

    Om te beginnen vraag ik me af waarom je gedurende vijf jaren niet je bovenwettelijke dagen op wilt maken; wellicht dat je daar een ‘doel’ voor hebt. In de meeste organisaties is het zo dat zij de ruimte geven om in overleg dagen op te sparen zodat je deze kunt inzetten voor dat doel (lange reis, sabbatical, weet ik veel).

    Anderzijds kan de werkgever uit het oogpunt van goed werkgeverschap er op aandringen dat je de vakantiedagen geniet in het jaar dat je ze opbouwt. Dit om te voorkomen dat medewerkers ziek worden doordat ze niet op tijd hun rust nemen. In jouw voorbeeld nemen medewerkers maar iets meer dan 70% van de dagen per jaar op.

    Concreet op jouw vraag; de werkgever mag in overleg met zijn ondernemingsraad een vakantieregeling opnemen die regelt dat je een x aantal dagen meeneemt naar het jaar erop. Echter die regeling is aan allerlei voorwaarden verbonden; o.a. dat je de gelegenheid krijgt om je dagen op te maken. Wettelijke uren moeten opgemaakt worden in het jaar dat ze worden opgebouwd; tenzij… je door bijvoorbeeld ziekte niet in de gelegenheid bent om deze op te maken. Dus tien dagen meenemen op een totaal van 28 zou in principe al niet kunnen. Je hebt nl. maar acht bovenwettelijke dagen.

    Dat de werkgever zo'n regel opneemt kan ik me goed voorstellen. Immers de accountant verplicht de werkgever om een reservering op te nemen op de vakantietegoeden (de uren die zijn doorgeschoven naar het volgende jaar). Als de helft van de medewerkers (op een bestand van bijv. honderd fte) deze uren zou doorschuiven dan zou per jaar een reserve van 500 uren moeten worden opgenomen, het tweede jaar 1000, het derde 1500, etc… Dat is geld dat de ondernemer niet kan investeren en waar dus ook geen rendement op behaald wordt. In deze berekening zijn salarisverhogingen e.d. nog niet meegenomen.

    Kortom, ik denk dat de ondernemer met het bedrijfsreglement in zijn recht staat, mits dit met de OR is besproken. Wil je een regeling om uren te sparen dan kun je dat via de OR of rechtstreeks bij de ondernemer indienen. Overigens een levensfase regeling biedt ook nog de mogelijkheid om extra uren te sparen.

    Hopelijk kun je iets met deze reactie.

    Groet, Dorus

  • Werner

    Hoi Dorus

    Natuurlijk kan ik met deze reactie. Alle reacties zijn waardevol. Alleen ben ik het niet helemaal met je eens. Je vraagt je af waarom ik (of mijn collega`s) niet binnen 5 jaar de bovenwettelijke dagen op wil nemen. Of je daar nu wel of geen gebruik van wil maken en of je daar wel of geen doel voor hebt, doet er niet toe…..de mogelijkheid om dat te doen, is wettelijk zo geregeld. Dus hoeft er volgens mij geen overleg te zijn met de werkgever of er dagen gespaart mogen worden. Zo is de regel nu eenmaal.

    Dat een werkgever met zijn OR een regeling opneemt in het reglement, wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is.

    Overigens kunnen we in ons geval wel degelijk 10 dagen meenemen naar het nieuwe jaar. 8 bovenwettelijke en 2 wettelijk. Alleen moeten die twee dagen vòòr juli opgenomen zijn.

    Gr, Werner

  • Dorus

    Beste Dorus,

    Het is maar hoe je het bekijkt… De wet geeft aan dat bovenwettelijke vakantiedagen die niet zijn opgenomen na vijf jaar komen te vervallen. Echter, er staat niet in de wet dat de werkgever verplicht is om te regelen dat medewerkers dagen mee kunnen nemen naar het volgende jaar. De werkgever mag echter niet eenzijdig de bovenwettelijke vakantiedagen die niet zijn opgenomen uitbetalen. Daar gaat ie dan de fout mee in.

    Hij mag echter wel bepalen dat de medewerkers hun vakantiedagen niet opsparen en ze zoveel mogelijk in het jaar dat de rechten worden opgebouwd, worden opgenomen. Het is dus niet zo dat de wet bepaalt dat je er recht op hebt om je vakantiedagen op te sparen, maar het bepaalt dat als je niet in de gelegenheid bent geweest om de opgebouwde rechten (dagen) op te nemen deze rechten voor vijf jaar geldig zijn.

    Als de ondernemingsraad met de werkgever een regeling afspreekt m.b.t. de vakantiedagen of andere uitvoeringen van regelingen binnen de CAO dan is deze rechtsgeldig. Alleen als de regeling in zou houden dat de termijn van 5 jaren niet acht wordt genomen dan is de regeling niet rechtsgeldig.

    Als in de regeling met de ondernemingsraad staat dat werkgever vindt dat de medewerkers hun vakantierechten in het jaar dat ze worden opgebouwd worden opgenomen en dat als dat niet mogelijk is ze meegenomen mogen worden naar het volgende jaar; en er allerlei regels aan worden verbonden om de opgebouwde rechten zo snel mogelijk op te laten nemen (inclusief een mogelijke regeling tot verplichte vakantieopname) en de OR is het er mee eens, dan kan dat. Mits het niet strijdig is met de wet.

    Kortom; de regeling in de wet is bedoeld ter bescherming van het opgeboude vakantierecht maar niet als een vakantie-urenregeling waarin wordt bepaald dat opgebouwde rechten als spaarpot gebruikt kunnen worden. Een dergelijke regeling kan alleen tussen werkgever en ondernemingsraad worden afgesproken.

    Met vriendelijke groet, Dorus

  • Werner

    Hoi Dorus

    Het is me nu meer duidelijk geworden. Bedankt voor de informatie.

    Gr, Werner

  • Lida

    Werner, ik onderschrijf volledig de antwoorden van Dorus. Bovenwettelijke dagen blijven in de nieuwe situatie straks inderdaad 5 jaar geldig. Maar een werkgever kan afspreken om een x-aantal wel of niet mee te laten nemen naar een volgend jaar. Zo'n afspraak kan de werkgever met zijn Ondernemingsraad afspreken en is echt rechtgeldig. Een Ondernemingsraad zal toch voordat zij instemming geeft aan een dergelijke regeling, vast wel overleg gehad hebben met de achterban/werknemers. Je schrijft zelfs dat jullie regeling opgenomen is in de arbeidsovereenkomst. Je wist dus bij het ondertekenen daarvan wat de regeling in zou kunnen houden.

    Met vr gr,

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en

    Ambtelijk Secretaris

    http://www.or-center.nl

    lida@or-center.nl

  • IRB

    Verval vs. verjaring

    Bovenwettelijke vakantiedagen komen niet te ‘vervallen’, maar zij ‘verjaren’ na vijf jaar. (7:642 BW)

    De vervaltermijn is opgenomen in 7:640a.

    Het verschil tussen beide is dat ingeval een vervaltermijn de (wettelijke minimum) vakantiedagen ‘van rechtswege’ komen te vervallen, terwijl in geval van een verjaringstermijn deze termijn ‘gestuit’ kan worden. Een vervaltermijn kan niet gestuit worden.

    Anti-oppotbeding.

    Reeds in 2005 oordeelde de rechter dat een anti-oppotbeding niet rechtsgeldig is, daar zij zich verzet tegen de verjaringstermijn van 7:642 BW. Dat artikel is van dwingend recht en daar kan op grond van art. 7:645 BW niet van worden afgeweken. Een anti-oppotbeding is vernietigbaar.

    Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AU4680

    M.vr.gr.

  • Wim

    verjaren, vervallen, het is gezond om vakantie op te nemen, en voor een reis of andere zaken moet het in overleg mogelijk zijn wat te regelen.

    Maar in elk geval standaard 10 dagen elk jaar meenemen, het wordt al snel van een mogelijkheid een recht of misschien wel een plicht.

    Ik snap niet dat er mensen zijn die het prettig vinden 60 of 70 vakantiedagen nog te goed te hebben, naast het jaarlijkse vakantie recht.

    Waar heb je dat nou voor nodig.

    Carpe diem en ontspan je.

  • Robert

    In ons bedrijf is in het bedrijfsreglement opgenomen dat maximaal 38 uur mag worden meegenomen naar het volgende jaar, extra uren in overleg met de werkgever. Dit is een afspraak uit 2009 tussen OR en werkgever. Voor extra uren wordt in principe geen toestemming gegeven.

    Volgens mij kan een OR nooit een afspraak maken die ten nadele is van de werknemer t.o.v. de bepalingen in de CAO, en is deze afspraak dus niet geldig.

    Wanneer individuele werknemers toch aanspraak willen maken op het recht om dagen (wettelijk of bovenwettelijk) mee te nemen, hoeven ze zich niet aan deze afspraak te houden, ook omdat dit niet in hun arbeidsovereenkomst staat.

    Klopt dit?

    Groeten,

    Robert

  • John

    U heeft gelijk…………maar dan u het als persoon opnemen tegen een “ja ” van de OR.

    Veel succes dus.