Verschil ambtelijk scretaris vs secretaresse

  • Jmv2

    Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Ik ben secretaresse van de ondernemingsraad, maar geen ambtelijk secretaris.

    Wat is het verschil? Is het zo dat een amtelijk secretaris deel uitmaakt van de OR en ik in mijn functie er in principe onafhankelijk buiten sta?

  • Lida

    Hoi Jenny,

    Je krijgt een vraagje terug :) Ben jij een secretaresse van iemand uit jullie organisatie en doe je werk voor de OR of ben je een gekozen OR-lid die de taak van secretaris heeft?

    Een ambtelijk secretaris is geen deel van een OR maar een onafhankelijk persoon met een specifieke opleiding.

    Deze wordt ook niet gekozen door medewerkers maar wordt aangesteld.

    Een secretaris van een OR is een gekozen persoon en moet zich ook elke zittingsperiode weer verkiesbaar stellen als hij/zij dat wil om weer in een OR gekozen te kunnen worden.

    Groet, Lida

    ambt.secr.

  • IRene

    even een kleine kanttekening. Een ambtelijk secretaris hoeft niet per se een specifieke opleiding gevolgd te hebben. Ambtelijk wil aangeven dat je een medewerker bent die via een sollicitatieprocedure is aangenomen voor de OR werkzaamheden. Dit om verwarring te voorkomen met de term secretaris, dit is een gekozen OR-lid.

    Wel is kan het wenselijk zijn dat de ambtelijk secretaris een opleiding volgt om zo de OR beter bij te kunnen staan. Maar in het geval de ambtelijk secretaris alleen maar hoeft te notuleren is een extra opleiding niet nodig.

    Hartelijke groet,

    Irene

    ambtelijk secretaris/trainer OR

  • Jmv2

    Ik ben geen van beide.

    Ik ben niet gekozen als OR lid en werk verder voor niemand anders in de organisatie, puur voor de Centrale Ondernemingsraad…

    Secretaresse COR is mijn functies…da's apart of niet?

  • Jmv2

    Ik ben volwaardig secretaresse met de juiste papieren (office management), maar dus niet gekozen als lid van de OR óf als secretaresse werkzaam voor iemand anders in de organisatie.

  • IRene

    Simpel: dan ben je dus ambtelijk secretaris van de COR.

    Groet, Irene

  • Thea

    Ik ben secretaris van de VVE , zet eerst als secretaresse mijn aantekeningen, maar ik was secretaris en zo ook ingeschreven bij K.V.K. En zo is het!

    Dacht eerst dat is toch mannelijk?