functie- en salarishuis

  • Mark

    Hallo,

    Onze afdeling HR heeft een extern bureau ingeschakeld om een nieuw functie- en salarishuis in te richten. Hetzelfde bureau heeft dit al eerder voor onze organisatie gedaan, het blijkt nu alleen niet goed te zijn.

    De OR vraagt uiteraard alle relevante gegevens op, maar niet alle functieprofielen blijken klaar te zijn. Het is dus voor ons behoorlijk lastig om te beoordelen of de huizen goed in elkaar steken.

    Kan iemand ons van tips of wellicht zelfs vergelijkingsmateriaal voorzien?

    Heeft iemand ooit een poging gedaan om bij vergelijkbare organisaties functie- en salarishuizen in te zien? Hoe ga je hierbij te werk?

    Bij voorbaat dank voor reacties.

    Met vriendelijke groet,

    Mark

  • Lida Venema

    Mark,

    Hetzelfde bureau ingehuurd terwijl de zaken nu niet goed blijken te zijn? Vreemd. Als OR heb je adviesrecht inzake de keuze van een bureau en het systeem dat men hanteert.

    Met salarishuizen bedoel je een loongebouw?

    Is jullie OR daartoe gerechtigd of is het loongebouw tot stand gekomen met de CAO-partners?

    Ons bedrijf heeft na nieuwe functiebeschrijvingen gemaakt te hebben, een benchmarkt uitgevoerd naar zowel branchegenoten als de BV Nederland. Hier moet straks dan een nieuw loongebouw uit voortkomen. Met instemming van onze OR omdat wij in de positie zijn om over arbeidsvoorwaarden te onderhandelen. Geen CAO dus.

    De tips die jij vraagt inzake onderzoek, zou ik terugspelen naar je Bestuurder, laat hij onderzoek doen en met jullie overleggen, vergelijken.

    Ik kan je geen klip- en klaar antwoord geven omdat ik niet exact weet in welke positie jullie verkeren. :-)

    In ieder geval succes!

    Groet, Lida

  • Mark

    Lida,

    Dankje voor je reactie. Je eerste opmerking neem ik zeker mee voor volgende onderhandelingen, wij zijn namelijk niet om advies gevraagd bij de keuze van een extern bureau.

    Ik bedoel inderdaad een loongebouw, bij ons intern salarishuis genoemd. Wij zijn niet gebonden aan een CAO en derhalve in de positie om te onderhandelen.

    Onze bestuurder geeft aan een benchmark uitgevoerd te hebben, maar wij hebben daarbij tevens cijfers gekregen van een niet ter zake doende branche. Ook het onderzoek hebben wij onvoldoende vertrouwen in. Wij willen dan ook ons eigen onderzoek doen om echt te kunnen beoordelen of het onderzoek juist is uitgevoerd. Mede gezien de keuze van het bureau. Binnenkort komen wij weer samen en zal ik eens naar voren brengen of het nuttig is om als OR een onafhankelijke deskundige in te schakelen.

    Toch bedankt.

    Groet,

    Mark

  • Lida Venema

    Succes Mark, een onafhankelijk deskundige inhuren is een prima optie.

    Jullie ontvangen cijfers van een niet ter zake doende branche?? Appels met peren vergelijken dus. Dit alleen al rechtvaardigt een eigen onderzoek door de OR om dan ook met een onderbouwd voorstel over deze materie te kunnen komen.

    Wel melden aan de Bestuurder he….ook de te verwachten kosten die je maakt.

    (schriftelijk). Een nieuw loongebouw(huis) wordt neergezet voor een x-aantal jaren dus heel belangrijk dat hier goed over nagedacht wordt. Je bent met geld bezig en toekomstperspectief.

    Nogmaals, succes,

    groet Lida

  • Dirk.D.

    Beste,

    Geen advies gevraagd ???, je hebt max. 30 dagen om het te stoppen, of eerst met deze bestuurder te overleggen wat ie nu in z'n hoofd haalt, en of dat wel zo “wijs” is …

    Pas dan kun je eerst een advies uitbrengen (doe het op onderdelen) zodat hij geen rare dingen in jullie ogen gaat doen..

    Resumé: gebruik eventueel lichtelijke dwang, om serieus te worden genomen, en blijf met elkaar in “gesprek”

    Groet

    Dirk.D.

  • Mark

    Beiden bedankt voor de tips.

    groet,

    Mark

  • Roel

    Door de bestuurder (HR) is een instemmingsaanvraag ingediend om het “Band Grade Integration Project” project op te starten. De functies worden gerangschikt op niveau en er wordt getracht om de functies meer uniform in te delen zodat men hier ook in de toekomst gebruik van kan maken. Het gaat hier dus alleen over het indelen op niveau.

    In hoeverre heb je als OR nog invloed op het inschalen van de diverse functies, het salarishuis met de min en max schaal en de stappen die je daarin kan maken.

    Als OR zijn wij bang dat als je groenlicht geeft op het “Band Grade Integration Project” je geen invloed meer kan uitoefenen op het in te voeren salarishuis met daaraan gekoppeld het beloningssysteem.

    Wie heeft hier vanuit de OR al eens mee te maken gehad en welke stappen zijn er toen genomen om de controle te blijven houden

    Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.

    Een vriendelijke groet,

    Roel

  • Lida

    Roel je stelt je vraag aan Mark op een posting van 2006, weet niet of je daar een bedoeling mee hebt? Info van Mark?

    Voor meer info verwijs ik je naar mijn posting van 16-10-2013, 17.50 uur aan Robert. Misschien heb je hier iets aan….?

    In verband met wat tijdgebrek reageer ik even kort, mocht je meer weer weten kan je me altijd maien.

    Antwoord op je laatste vraag ivm controle….In het beantwoorden van jullie instemmingsaanvraag dan heel duidelijk ook aangeven dat OR vinger aan de pols houdt, b.v. 1x per maand bespreken in OV en dat mocht de OR dit noodzakelijk vinden een en ander te wijzigen, terug te komen op… Met andere woorden: beschrijf duidelijk dat een eventuele instemming voorlopig onder voorbehoud is!

    Succes en wordt vervolgd misschien?

    Lida, adviseur ondernemingsraden en ambt.secr.

    www.or-center.nl

    lida@or-center,nl