Nieuwe zorgverzekering

  • Lida Venema

    In hoeverre heeft een OR instemmingsrecht met betrekking tot de nieuwe zorgverzekering?

    Ik heb onderstaande tekst ooit ergens gelezen:

    “Hoewel de Ondernemingsraad geen instemmingsrecht heeft voor het nieuwe ziektekostenstelsel, is er wel invloed mogelijk op de keuze voor de meest geschikte zorgverzekeraar, op het vaststellen van de werkgeverspremie en op het bedingen van kortingen bij de verzekeraars”…

    Geen instemmingsrecht voor het stelsel, maar wel invloed mogelijk op…..enz.

    Ik zit even met dat woordje “invloed”.

    Hoe is dit werkbaar voor een OR?

    Onze OR krijgt zeer binnenkort 3 offertes voorgelegd van verzekeraars, de directie heeft gevraagd mee te denken over met name de verschillende aanvullende pakketten, verlangens kenbaar te maken.

    Hoe zijn andere OR-en hiermee bezig?

    Groet,

    Lida

  • Hen

    Invloed op: iedereen waar ook kan invloed uitoefenen op –> als argumenten voldoende onderbouwd worden kunnen ze afgewogen worden –> welke bestuurder/zorgverzekeraar zal daar niet naar luisteren als ze goed zijn?

    Meedenken: gebruik de mogelijkheid van invloed uitoefenen –> bv. door als or vooraf zelf standpunten in te nemen, te onderbouwen en eventueel een externe deskundige zelf in te huren (en andere meedenkers zoals nu, dus wie weet komt er gerichte reactie :) . Als ik je zo “hoor”: 3 offertes om over mee te denken … slimme directie om de OR erbij te betrekken (vind ik).

    Niet mee bezig: keuze van de OR. Mocht er iets voorgelegd worden, dan zal er ook naar gekeken en waarschijnlijk over gesproken worden. Als het er goed uitziet: hamerstuk.

  • Irene

    Hallo Lida,

    bron: Lomoz

    “Echter bedrijven of instellingen mogen voor hun medewerkers aanvullende pakketten inkopen. Welke zorgverzekeraar heeft het beste en goedkoopste aanvullende pakket? De OR heeft williswaar geen instemmingsrecht maar kan op basis van het initiatiefrecht vragen stellen aan de directie en/of bestuur welke acties zij ondernemen om het beste en goedkoopse aanvullende pakket in te kopen voor hun medewerkers.”

    Verwezen wordt naar:

    www.vgn.org

    www.ornet.nl

    www.izz.nl

    Wellicht dat je er wat mee kunt.

    Groet, Irene

  • Lida Venema

    Irene en Hen bedankt voor jullie reactie.

    Het (basis)zorgstelsel is overheid en een verplichting voor iedereen, dus geen bemoeienis van een OR.

    De aanvullende pakketten zijn keuzemogelijkheden, iemand kan zich wel of niet aanvullend verzekeren.

    Onze directie wil het aanvullend pakket in combinatie brengen met het Arboverzuimbeleid. Voorbeeld: het hoogste percentage ziekteverzuim is gerelateerd aan het bewegingsapparaat. De directie wenst dus een aanvullend pakket waarin b.v. de nadruk komt te leggen op zoveel mogelijk fysiotherapie. Daarbij komt, dat een verzekeraar het aanbod doet en schriftelijke garantie biedt, personeelsleden binnen 14 dagen “ergens op een operatiekamer” te krijgen. Geen wachtlijst dus.

    Een dergelijk aanvullend pakket is uiteraard duurder dan een regulier pakket. Medewerkers zouden hiervoor dan ook meer premie moeten gaan betalen.

    Kan je dit voorbeeld onderbrengen onder WOR, artikel 27 d vanwege het in combinatie brengen met het Arboverzuimbeleid?

    Groet,

    Lida

  • Hen

    Lida,

    - het feit alleen al dat je het vraagt geeft aan dat je het niet in de WOR zelf terugvindt

    - strikt volgens recht: niet, zolang er geen Memorie van toelichting* is of jurisprudentie die dit expliciet aangeeft

    - ofwel: elke poging is interpretabel, dus: de argumenten OR tegen de argumenten bestuurder

    - het betreft iets nieuws –> jurisprudentie is er nog niet over dit expliciete verhaal,maar … misschien wel over vergelijkbare zaken

    Als je een lobby op gang kunt brengen, die politici die vraag laat voorleggen, om daarmee een MvT te krijgen als nr. 25879, nr. 3, uit Tweede kamer vergaderjaar 1997-1998 (waarin de OR instemming krijgt op RIE en p.v.a., op het contract met de arbodienst, op aanwijzen bedrijfshulpverleners e.d.), dan kun je het wel gebruiken. Met dergelijke MvT's in de hand wil een bestuurder je waarschijnlijk zonder problemen gelijk geven.

    Andere optie: het zo stellig inbrengen met jullie argumenten, dat de bestuurder het accepteert als verzoek om instemmingsrecht en daarmee je instemmingsverzoek voor elkaar krijgen.

    Volgende optie: dat jullie het bij geen akkoord verderop gaan spelen en er jurisprudentie over proberen te krijgen. Is het je dat allemaal waard? Jurisprudentie is sterk afhankelijk van de omstandigheden. Als je het doet met het oog op goede bedoelingen voor medezeggenschappend Nederland, is het nog de vraag of het voor andere OR'en ook geldt.

    Wat ik eerder aangaf en ook vaker teruglees: als je kunt beinvloeden door argumenten aan te dragen, wat is dan het nut van het vechten om instemmingsrecht?

    Hen

  • Lida Venema

    Klopt helemaal Hen. Het is beslist geen moeten. En het leek (lijkt) mij nu juist leuk om zo'n zoektocht te beginnen, vandaar.

    Het feit dat onze OR alle offertes krijgt voorgelegd en er wel degelijk om input is gevraagd, is voor mij ruim voldoende om tot een akkoord straks te kunnen komen.

    Het getuigt ook van een goede vorm van zeggenschap/medezeggenschap. Mijn opinie althans.

    Ben benieuwd of er in de komende tijd nog meer vragen/opmerkingen over dit onderwerp komen.

    Groet,

    Lida

  • Lida Venema

    Citaat: “De OR heeft williswaar geen instemmingsrecht maar kan op basis van het initiatiefrecht vragen stellen aan de directie en/of bestuur welke acties zij ondernemen om het beste en goedkoopse aanvullende pakket in te kopen voor hun medewerkers…”

    Dit zal inderdaad voor de meesten gelden. In mijn (ons) geval echter, gaat dit niet helemaal op omdat onze OR ook de onderhandelingspartner is van de directie voor een grote groep medewerkers die niet onder een CAO vallen. Voor hen is er ooit een collectieve regeling afgesproken: basispakket + aanvullende pakketten. Daarbij komt dan ook nog, dat van die groep er nog een behoorlijk aantal een particuliere verzekering collectief hebben. Ook deze is “uitonderhandeld” tussen OR en directie.

    De grootste groep medewerkers valt wel onder een CAO.

    De arbeidsvoorwaarden worden dus voor de niet-CAO-ers wel degelijk door onze OR “geregeld”. Daarom moeten wij ons bezighouden met het zorgstelsel, c.q. de aanvullende pakketten.

    Het te verwachten voorstel van de directie is, dat er nu een eensluidende regeling-verzekering zal moeten gaan komen, collectief dus, inclusief aanvullende verzekering. En dat alles zal toch op het bordje van de OR komen.

    Binnenkort kunnen wij ons verdiepen in de 3 offertes die zijn aangevraagd en van directiezijde is de OR verzocht input te leveren. Een instemmingsaanvraag zal zeker komen.

    Nogmaals bedankt en wij wachten op de dingen die komen gaan…wie weet wordt dit onderwerp straks ook door anderen “geprikt” en van elkaars info kunnen we alleen maar beter worden.

    Groet,

    Lida

  • marijke N

    Beste Lida,

    Ook bij ons is dit onderwerp op de agenda van de overlegvergadering geweest en zal daar de komende tijd wel weer terugkeren.

    Even situatie tot nu toe:

    ziektekostenverzekering.

    wg biedt een mogelijkheid om deel te nemen aan een collectieve verzekering bij een regionale verzekeraar voor ziekenfondsverzekerden en tevens een collectieve verzekering voor particulier verzekerden bij overigens een andere (landelijke) verzekeraar.

    Arbodienstverlening

    Wg heeft een contract met een arbodienst waar alle arbotaken/verplichtingen zijn ondergebracht.

    WAO verzekering

    Wg is verzekerd tegen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid van personeel.

    Tijdens de overlegvergadering bleek dat er nog vele onduidelijkheden zijn gezien commerciele ontwikkelingen tussen belanghebbende partijen (zorgverzekeraars, arbodienstverlening etc.) Het is goed mogelijk dat er allerlei combinaties van pakketten aangeboden gaan worden, waarin bijvoorbeeld ook een WAO verzekering opgenomen kan worden.Onze directie is zich nog aan het orienteren en heeft daarom ook nog niets gewijzigd betreffende het oude contract met de arbodienst.Ook in onze sector (werkgeversorganisatie) houdt men zich hier mee bezig. Nu lees ik op de website van de werkgeversorganisatie dat men met een aanbieding komt.

    Ik denk dat indien er een pakket aangeboden wordt waarin ook de arbodienstverlening is opgenomen en dus het huidige contract met de arbodienst wijzigt dat er wel degelijk sprake is van instemmingsrecht. Als het gecombineerd gaat worden met een WAO verzekering is er m.i. sprake van adviesrecht ( 25 n )Verder lees ik uit dit aanbod dat de individuele werknemer verschillende keuzemogelijkheden heeft voor een aanvullende verzekering.(zie discussie op het arbo prikbord)

    CITAAT:

    brancheorganisatie biedt collectieve zorgverzekering aan

    De werkgeversorganisatie ontwikkelt een branchespecifieke collectieve zorgverzekering voor leden en hun werknemers. Deze verzekering is afgestemd op de specifieke behoeften van de branche en biedt vele voordelen.

    Vanaf 1 januari verdwijnen het ziekenfonds en de particuliere ziektekostenverzekering. Daarvoor in de plaats komt één zorgverzekering voor iedereen: de basisverzekering. Omdat deze overgang ingrijpende consequenties heeft ondersteunt de werkgeversorganisatie de leden en hun werknemers.

    Leden en hun werknemers profiteren van de gebundelde inkoopkracht voor het verkrijgen van de beste premies, voorwaarden en service. De zorgverzekering sluit aan op de arbo-dienstverlening en het verzuimbeleid in de branche door de specifieke branchemodule. Hiermee wordt overlap in kosten en dekking voorkomen en de prijs scherp vastgesteld.

    Met de verzekeraar worden serviceafspraken gemaakt met betrekking tot declaraties en wachtlijsten. Werknemers die dat wensen, krijgen verschillende keuzemogelijkheden voor aanvullende verzekeringen, waaronder ook tandartskosten.

    Leden blijven geïnformeerd over de actuele ontwikkelingen en kunnen rekenen op optimale service en begeleiding bij de invoering van de zorgverzekering.

    De tweede helft van november worden definitief besluiten genomen over de collectieve ziektekostenverzekering. Daarna worden Leden direct geïnformeerd over de afspraken die er zijn gemaakt en met welke verzekeraar. Vervolgens wordt hen gevraagd zo spoedig mogelijk de benodigde gegevens naar de verzekeraar te sturen, zodat de leden in december het aanbod op de mat hebben liggen.

    EINDE CITAAT:

    Ik ken (nog) niet alle ins en outs van deze aanbieding en in hoeverre dit gebonden is aan arbodienstverlening maar onze onderneming is wel lid van deze wg organisatie en zou dus kunnen deelnemen aan deze collectieve regeling.

    Waar moeten we opletten? Het lijkt mij inderdaad belangrijk dat we delen in elkaars ervaringen!

  • Lida Venema

    Marijke,

    1 november a.s. hebben wij de eerste OV hierover. Ik heb al een lijst (wensen en eisen) van onze werkgever. OR kan hierover meepraten, wat wel wat niet etc eigen inbreng wordt gevraagd, wordt wel degelijk rekening mee gehouden. Drie offertes zijn aangevraagd en zullen binnenkort aan ons voorgelegd gaan worden.

    Momenteel hebben wij nog een arbocontract maar de tendens is toch om het een en ander in elkaar te schuiven, afwachten.

    Het stukje wat jij hebt geciteerd, is de kern van onze directie.

    Elkaar op de hoogte houden, zeker weten. Misschien een (vervolg of andere topic).

    Groet,

    Lida

  • marijke N

    Beste Lida,

    Inmiddels is de nieuwe zorgverzekering weer aan de orde geweest in de overlegvergadering.

    Ook bij ons is de eerste offerte binnen en er worden er nog twee verwacht.Bij doorvraging bleek (zoals ik al verwachtte) dat de meeste verzekeraars naast de zorgverzekering ook aanbiedingen doen voor verzekeringen betreffende het ziekteverzuimbeleid en arbodienstverlening.Arbodiensten sluiten zich ook aan bij verzekeraars. Bij het afsluiten van àlle verzekeringen bij één en dezelfde verzekeraar zou de werkgever dus voordelig uit kunnen zijn. Onze bestuurder is vooralsnog niet van plan alle offertes met de OR te bespreken, maar zal zijn keuze laten bepalen door “bedrijfspolitieke” redenen. In theorie is het dus mogelijk dat hij met een aanbieding voor een collectieve ziektekostenverzekering komt die hem zelf veel voordelen oplevert bij het ziekteverzuim en arbobeleid (omdat hij dan onder gunstige voorwaarden zo'n verzekering kan afsluiten). Het huidige contract met de Arbodienst is inmiddels opgezegd. Wel zal er rekening gehouden worden met zoveel mogelijk aanvullende pakketten en blijft het uiteindelijk een individuele keuze van de werknemers zelf of zij hieraan mee willen doen of niet.

    Op zich hoeft dit niet slecht te zijn, het mes kan aan twee kanten snijden, maar het lijkt mij wel dat er dan extra gekeken moet worden naar goed arbobeleid omdat er dan volgens mij van objectiviteit en onafhankelijkheid geen sprake meer is.

    En de OR heeft toch instemmingsrecht op de organisatie van de interne arbozorg en het afsluiten van een contract?

    En….als het de werkgever veel waard is om op deze wijze de verzekering en arbobeleid te organiseren wat heeft hij er dan voor over om de werknemers een tegemoetkoming in de ziektekostenpremie te geven?

    Kortom een enorme belangenverstrengeling van verzekeraars, zorgverleners, arbodiensten, werkgevers en werknemers.