Arbeidstijden

  • G. van Kaam

    Beste lijst-lezers,

    De OR van het bedrijf waar ik werkzaam ben, is van plan de huidige arbeidstijden regeling nader te onderzoeken.

    Het gaat vooral om de zogenaamde “flex-regeling - flexibele arbeidstijden”, of hoe je het precies omschrijven moet.

    Precieze naam schiet me even niet te binnen.

    Hoofddoel van de regeling is, om pieken en dalen in het werkpakket op te vangen.

    Er is een regeling aanwezig, maar die is niet of moeilijk toepasbaar op ons bedrijf.

    Zijn er mensen, die met dit soort regleingen ervaring hebben, of , kunnen mensen mij helpen aan voorbeelden van dit soort regelingen?

    Alle tips of suggesties zijn van harte welkom!

  • Lida Venema

    Het ligt een b.v.beetje aan de bedrijfstijd, soort bestaande contracten. Wie wil wat ..jullie OR wil onderzoeken…is dit een opdracht van de directie of…wat is het doel van dit onderzoek van de OR?

    Graag wat concreter zodat -ik in ieder geval- wat meer inzicht in je vraagstelling krijg.

    Groet,

    Lida

  • G. van Kaam

    Om preciezer te zijn:

    Er is een flex regeling aanwezig, alleen is deze voor ons bedrijf slecht toepasbaar.

    De regeling is een overblijfsel van vóór een faillisement.

    Men wilde regeling dan ook gebruiken om pieken en dalen in het werkaanbod op te vangen. Ons werkpakket wisselt nogal in grootte. De wisselingen vallen niet op te vangen met alleen ingeleende mensen.

    Wij als or vragen al alng aan de directie om een andere regeling, die heeft altijd aangegeven er mee bezig te zijn.

    afgelopen week is in een overleg met de bestuurder het verzoek/aanvraag

    öptima forma" bij de OR weggelegd, om als OR er mee aan de slag te gaan.

  • Ad de Beer

    Er is dus een regeling voorgesteld?

    Die moet je dan beoordelen, maar ik zou hier zeker de vakvereningen bijhalen, aangezien het om primaire arbeidsvoorwaarden gaat.

    Ik zelf ken een stuk of 6-7 verschillende regelingen, maar die zijn vaak bedrijfsspecifiek.

    Als regel gaat het over op en afbouw van min- en plusuren, waarbij een standaard werkweek van 40 uur het uitgangspunt is.

    Ad de Beer

  • G. van Kaam

    Wij hebben al een regeling, deze voldoet echter niet voor ons bedrijf.

    Aan de OR is nu gevraagd, of zij een nieuwe regleing kunnen samenstellen.

    Kan iemand mij aan voorbeelden helpen?

    afz> G van kaam.

  • Irene

    Kijk naar de bestaande regeling. Waaraan voldoet deze niet? Maak een opsomming van opties die volgens de OR belangrijk zijn die in de regeling moeten staat of waar de organisatie in ieder geval rekening mee zou moeten houden. Lever dit aan bij de bestuurder en dan kan hij ervoor zorgdragen dat er een regeling wordt opgesteld. Vervolgens kan deze regeling dan ter instemming aan de OR worden voorgelegd.

    Succes, Irene

  • Lida Venema

    De suggesties van Irene en Ad onderschrijf ik zeker.

    De bestaande regeling bij jullie voldoet niet. IK vind het moeilijk om jou een voorbeeld te geven van een “flexibele” regeling die WEL binnen jullie organisatie zou passen. Waarom moeilijk? Omdat ik de BESTAANDE regeling niet ken en geen inzicht heb in de “pieken en dalen” zoals jij dit beschrijft.

    Een pasklaar antwoord c.q. voorbeeld kan je volgens mij op deze manier niet verwachten.

    Het is inderdaad plussen en minnen zoals Ad schrijft. Wij hebben ooit een dergelijke regeling gehad, extra uren plussen in drukke tijden en uren inleveren in stille tijden. Wel op een basis van een x-aantal uur natuurlijk tegen een x-basissalaris.

    Succes en groet,

    Lida